Direktlänk till inlägg 19 oktober 2010

Tävlingrapport Raiden

Av Emma - 19 oktober 2010 17:49

Helgen var verkligen intensiv. Jobbade över i fredags, kom hem kl 20. Åkte till Raiden kl 07:30 på lördagen, kom hem kl 22 (efter en middag hos Nillan). Sedan var det dags för MTB-O på söndagen. Helgen gick fort kan jag iaf konstatera!


RAID Uppsala

Tävlingen innehöll en massa sträckor och jag tänkte försöka mig på att sammanfatta dem nedan.


Prolog:

Prologerna är alltid jobbiga, speciellt när man ska paddla direkt efteråt. Denna prolog gick ändå i ett ok tempo, inte mjölksyra iaf. Vi var ca 4-5 efter prologen.


Paddling

Paddlingen var rekordkort, 3km. Vi paddlade på helt ok men tappade tyvärr Wallenborgarna med ca 40 sek. Vi hade verkligen behövt deras rygg inför nästkommande orientering! Vi låg 2a efter paddlingen.


OL

Jag och Martin skulle hjälpas åt att orientera. Jag bidrog inte allt för mycket, det är så svårt att orientera bak i linan. Jag behöver liksom vara först och få stanna till när jag vill etc. Redan innan OLen såg det rätt svårt ut men det vari ingenting mot vad det blev ute i skogen. Till första kontrollen kom ett stort kalhygge som inte var med på kartan och vi började med att orientera bort oss totalt. Vi förlorade 18 min på första kontrollen och åkte ned till 19:e plats…. Efter det var självförtroendet map kartläsning i botten och vi hängde Anna och Ann-Sofie i lång dam ett par kontroller för att få komma rätt. Jag tappade en hel del motivation men försökte att inte visa detta för Martin.


MTB

Vi satsade på att cykla i OL-skorna eftersom cyklingarna var så korta och då slapp vi förlora tid i växlingarna. Jag tror faktiskt det var ett bra val. Snitslade cyklingen fick jag springa med cykel en hel del och trots det tappade vi väldigt lite på täten = ska man springa med cykel är OL-skorna bättre :-) Här var också min motivation i botten och jag borde kunnat ha cyklat mer än jag gjorde men jag fegade ur hela tiden när rötter och stenarna kom.


Rogaining

Roligaste sträckan och även den sträckan som vi var snabbast på :-)  Tror vi hade en bra plan + att orienteringen var mycket enklare. Jag kände mig fortfarande ganska pigg.


MTB-O

Nu skulle vi äntligen slippa springa med cyklarna - trodde jag…. Stigarna var inte så bra och det blev mycket löpning med cykeln till en början. På slutet fick vi äntligen cykla och jag la mig bakom Martin som tog all vind men han fick hålla igen ibland ändå för att jag skulle hänga med. Som vanligt var inte draglinan optimal, för att använda den var jag tvungen att gå ut och ta egen vind = bättre att släppa den och ligga bakom på rulle. På slutet av denna sträcka började jag bli riktigt trött + att jag hade slut på vätska. Vi hade redan nu varit ute mer än de förväntade 3 timmarna.


Bike&Run

Jag var trött och mådde illa. Drog en gel innan sträckan och en under sträckan men vet inte om det hjälpte. Tyvärr gick kedjan på Martins cykel av vilket resulterade att jag fick springa rätt mycket medan Martin reparerade kedjebrottet och sedan cyklade ikapp. Man behövde inte hålla ihop på sträckan så det var ändå tur att kedjan gick av just där, vi tappade inte allt för mycket på det. Tyvärr orkade jag inte springa hela tiden, här hade jag verkligen behövt lite motivation men jag var bara trött och mådde illa. Hade jag vetat att vi hade kunnat nå en 3e plats så är jag övertygad om att jag kunnat kämpa mera men jag trodde fortfarande att vi låg långt bak i fältet…


Kort-OL

Svår orientering på nytt. Vi tog rygg på Micke och Helena som sprang ut samtidigt som oss. Det blev nästan lite fikarep mitt i skogen då Martin och Micke sprang och pratade om bommar och trasiga cyklar. Vi höll ihop i stort sett hela sträckan och sedan var jag och Martin lite starkare i spurten. Vi kom i mål som 4a knappa 2 minuter efter 3orna. Tänk om vi vetat det, då kunde vi ha chansat lite mera på sista OLen och försökt att komma i kapp!


Summering Raid

Rolig tävling med ca 75% OL. Men ska Raiden ha så svår orientering så behöver man tyvärr en duktig orienterare i sitt lag… Martin var helt suverän att tävla med! Vad han tog hand om mig och peppade mig. Vid ett stort dike som vi behövde vada över fick jag använda hans utsträckta händer att kliva på för att slippa bli allt för blöt.

Tack Martin, jag kör gärna med dig igen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 13 mars 2012 12:59

Jag har drömt många underbara drömmar om att börja springa igen efter förlossningen. I alla drömmar har löpningen känts väldigt bra och lätt. Verkligheten är dock väldigt annorlunda. I tre veckor har jag joggat 3-4 gånger/vecka men fortfarande får ja...

Av Emma - 3 februari 2012 16:56

Igår fyllde Julia 8 veckor så idag tyckte jag att det äntligen var dags.  Jag har väntat länge, senast jag sprang ett pass var i slutet av min semester…. Jag njöt, finns det någon bättre frihetskänsla än att få springa? De första minuterna kän...

Av Emma - 27 januari 2012 19:04

De senaste två veckorna har jag haft lite svårt att motivera mig emellanåt. En hyggligform känns väldigt avlägsen, jag saknar löpningen och ibland är jag helt enkeltför trött för att egentligen träna. Underbara lilla Julia suger energi från migäven o...

Av Emma - 10 januari 2012 15:44

I söndags genomförde jag mitt första utomhuspass sedan förlossningen. Promenad uppför Hagatoppen 5 ggr. Jag promenerade både uppföroch nerför men ändå blev det fruktansvärt jobbigt. Jag har glömt hur jobbigtdet kan vara att träna och inte blir det ...

Av Emma - 1 januari 2012 22:36

Årets första träningspass blev lite intervaller på crosstrainern i dryga 30 min. Att passetblev så ”långt” som 30min innebär att det först nu börjar kännas som riktigträning, härligt! Har ingen aning om hur orken egentligen ligger till me...

Ovido - Quiz & Flashcards