Alla inlägg under juni 2009

Av Emma - 30 juni 2009 08:43

Vilket väder jag har semester i! Det kan knappt bli bättre. Nästan på gränsen till för varmt och det brukar dröja innan jag tycker det är för varmt. Helgen har varit bra, ett långt MTB-pass på lördagen och en stranddag på söndagen. Tyvärr ville ingen spela volleyboll så jag undrar när jag får göra det nästa gång? Katastrofalt nog så spelade jag inte volleyboll på hela förra sommaren och inte heller fanns det något nät på Mallorca när vi var där :-( Måste jaga tag i lite folk som gillar volleyboll, det finns absolut inget roligare att göra under en stekande sol än att spela volleyboll eller beachvolleyboll (såvida lagen är jämna och det blir bra spe). Jag saknar det helt enkelt!


Träningsmässigt är jag himla nöjd med gårdagen, ett löppass på morgonen, sedan läste jag bok hela dagen i soffan för att avsluta dagen med cykling och paddling. Är det så elitidrottare har det? Träning - total vila - träning. Nja de lär ju köra lite hårdare än mig :-)


Jag vill iaf avsluta med att beundra alla duktiga multisportare som genomförde Åre Exreme Challange i helgen. 1) Jag skulle aldrig våga paddla i forsen 2) Springa upp på Åre skutan i denna hetta, hur kommer de upp? 3) I det grymma tempo som de håller också, imponerande! Grattis till SMSarna Johan och Carro som kom 5a resp 4a i soloklasserna!

Av Emma - 26 juni 2009 07:51

Igår gick jag från jobbet för att ha en liten "minisemester" dvs idag och nästa vecka. Jag hoppas verkligen att vädret håller i sig för då ska jag njuta i fulla drag! En annan sak jag kom och tänka på är att det faktiskt är ca ett år sedan jag startade bloggen, kommer ihåg att jag skrivit ett liknande inlägg om att det äntligen var semester :-)


Tyvärr är Markus inte ledig så vad ska jag hitta på? För en gång skull är jag inte fullbokad så jag kan välja helt själv!


Denna dag funderar jag på att spendera på det här sättet:

Frukost

Inlines

Täby centrum

Lunch

Stranden med en bra bok + simning en sväng

Middag

Kajaksauktion i sollentuna

sista halvleken av U21-matchen


Egentligen vill jag hinna med ett landsvägcykelpass men som första dagen på semestern så lockar nog strand med en bok lite mera :-)


Av Emma - 22 juni 2009 21:36

Så kom de tillslut - de negativa tankarna.


Kvällen började bra, strålande solsken, jag kände mig på gott humör och simningen i morse hade kännts bra. Först tog jag fram samma röda kajak som jag använde förra gången. Det gick bra i ca 100m sedan var jag såååå nära att bada. Jag var tvungen att paddla in och skjuta bak sisten ytterligare (jäkla långa ben!) men det hjälpte inte rodret fungerade inte alls bra vilket gjorde att allt kändes ännu vingligare och tillslut paddlade jag in för att byta kajak.


Nästa kajak, en bytydligt stabilare, var rodret sönder på - byta igen. Tredje kajaken gillt, nu kunde jag äntligen börja paddla. Men idag kändes det bara tungt och jobbigt och snart kom de negitva tankarna. Varför försöker jag överhuvud taget? Bättre att träna på sånt jag kan bli bra på. Bättre att paddla acron med Markus osv osv.


Nu efter paddlingen är jag också öm i höger handled. Antingen är det sviter från stukningen i höstas eller så gör jag något galet med handleden när jag paddlar, det känns iaf värre än vanligt. Också ska vi kanske paddla redan på onsdag igen, suck!

Av Emma - 21 juni 2009 21:34

Förstår inte varför det alltid blir på samma sätt, jag planerar en massa träning till helgen men genomför aldrig allt. Detta kan ju bero på två saker:

1)      Jag är lat/odisplinerad som inte genomför alla tänkta pass

2)      Jag planerar helt enkelt in för mycket träning. I mitt huvud så tränar jag/orkar jag mycket mer än i verkligheten.

Hur som helst har jag invigit min nya våtdräkt igår och idag. Markus glömde sin hemma så jag fick simma helt själv. Det var ganska kallt i vattnet så fötterna är kalla ett par timmar efteråt men utöver fötterna så värmer våtdräkten. Det var en himla skillnad att simma i en våtdräkt men jag är lite orolig över att den ev. är för stor, det kommer in en del vatten kring axlarna :-(

Själva midsommar firandet har varit lugnt och det fanns inte en tillstymmelse till bakfylla igår. Jag och Markus cyklade en sväng ner till Hoburgen (fika med familjen) och tillbaka. Det blåste väldigt mycket igår och det var verkligen en kontrast att cykla hem gentemot dit vägen. På vägen dit snittade vi på ca 27km/h och vi tog i hela tiden. På vägen hem snittade vi på ca 35 km/h och det var helt underbart att cykla. Ibland kändes det som om vi fick motvind på hemvägen men det var bara den vanliga fartvinden som kändes av de få stunder då medvinden avtog i styrka.

Helgen träning:

Fredag:   Inlines 1 h

Lördag:   Simning 30 min, cykling 2h15min

Söndag:   Inlines 50 min, löpning 20min, simning 25 min


Av Emma - 18 juni 2009 17:53

Imorgon åker vi till Gotland – alldeles för tidigt för mitt tycke. Vi måste starta hemifrån ca 05:15…. Och utöver att fira midsommar vad ska vi göra på Gotland, klurig fråga va? Träna såklart!

Tillskillnad från träningshelgen i Mora där vi tränade på multisportgrenar (paddling, MTB och OL) blir det nu simning, landsvägcykling, inlines och lite löpning. SMHI lovar sol så jag hoppas att de har rätt annars blir ingen av grenarna (förutom löpning) någon trevlig upplevelse.

Totalt blir veckan en sim och paddelvecka. För om jag får min vilja igenom kommer vi att simma i våra nya våtdräkter varje dag på Gotland (3 dagar) plus att jag redan har simmat i tisdags och paddlat i måndags och onsdags. Det kan nog vara bra att benen får ta de lite lugnare och att överkroppen får jobba lite. Det behöver den!

Av Emma - 16 juni 2009 21:29

Kan det bli bättre? Först knappa timmen simning i en utomhusbassäng i strålande solsken för att sedan avsluta med att ta en promenad till jobbet. Så himla skönt att solen tittat fram igen även om det fortfarande är lite kallt. Att simningen dessutom kändes bättre än vanligt gör ju inte saken sämre. Det enda minustecknet är att uppstigning blev redan kl 05:15.....


Ikväll tränade jag löpning för första gången på länge. Det blev 10 st 2 minuters mossintervaller med Täby OK. På 26 min (40 sek vila mellan varje intervall) avklarade vi en effektiv och skonsam träning. Hoppas mitt löparknä också tycker det, det märker jag imorgon!

Av Emma - 15 juni 2009 20:49

Jag undrar vad det är som gör att jag kännt mig stark på 2 tävlingar (Trollhättan och Hestra) och på 2 tävlingar har jag kännt mig svag (SARA och Kolmården). Det finns helt klart 3 faktorer som jag tror det kan bero på:


1) Vid SARA/Kolmården var det varmt väder, Trollhättan/Hestra var det svalt.

2) Vid SARA/Kolmården var vi ute i över 4 timmar medan Trollhättan/Hestra var relativt korta tävlingar på ca 3 timmar.

3) SARA/Kolmården hade relativa kuperade banor medan Trollhättan/Hestra hade platta banor.


Ska man tro på denna analys ska jag träna i varma kläder/varmt väder, i kuperad terräng och längre träningspass. Det kan också vara så att slumpen har varit framme och att jag helt enkelt hade dålig dagsform både på SARA och i Kolmården. Vad tror ni?


I Hestra kändes i alla fall för första gången de bästa lagen i de långa klasserna mänskliga! På sista orinteringen hade vi samma bana som långa banan och vi sprang om Lundhags samt närmade oss Team Explore. Min uppfattning tidigare är att de haft ett omänskligt tempo trots att det är deras sista sträcka. Dock så cyklade de om oss i en ganksa hög fart precis innan orienteringen så vi vet vad vi behöver bli bättre på :-)

Av Emma - 14 juni 2009 13:46

Så fick vi till en bra tävling igen. Min kropp kändes bra och stark och den hemska känslan från Kolmården var som bortblåst. Det bästa av allt – jag fick aldrig ont i knät och till och med idag känns knät bra. Kanske kan jag börja löpträna lite mer igen, yippie!!

Sträcka 1 – paddling

Tyvärr gjorde vi ett mindre lyckat lyft under paddlingsträckan som slutade med att vi fick ta oss över ett kärrlikande ställe där man sjönk ner till midjan, puttade kanoten framåt, krypa upp igen, gå några meter och sedan påbörja samma procedur på nytt :-) Vi var nere på 8e plats ett tag på paddlingen för att tillslut växla in som 6a. Vi vet inte vilka de var, men ett stort tack till det lag som plockade upp min paddel och lämnade över den vid ena lyftet!!!

Sträcka 2 – MTB-O

Cyklingen gick upp och ner för mig. På asfaltsträckorna låg jag på Markus rulle men fick använda linan på grusvägarna. I början hängde jag med ganska bra och på ena stigsträckan sa jag t.o.m åt Markus att trycka på lite till. På slutet av cyklingen kom ett starkt mix-lag om oss och vi kunde ligga på deras rulle. Här fick Markus dra mycket på grusvägarna då jag inte hade lyckats hänga med annars. I slutet av cyklingen slutade jag både dricka vatten och gainomax, jag vågade inte riskera håll på kommande löpningen som jag fick på Kolmården.


Sträcka 3 – OL

Ut från växlingen fick vi höra att vi låg 4a. OK slutplacering tänkte jag och om någon före oss tröttnar så fanns chans till pallplacering. Markus startade i ett ganska hårt tempo första kilometern och linan var spänd emellanåt men efter ett tag lugnades tempot ner och linan var faktiskt mest slapp. Med andra ord var jag pigg :-) På slutet kom jag på mig själv att tycka att det var en behaglig löptur – när hände det senast på tävling? Tyvärr såg vi aldrig något annat mixlag att kriga mot men vi hade ändå gått om det ett lag som gjorde en miss på en timme! till kontroll 2. Fattar ingenting, skada?, tappad pinne? Vilse?. Efter deras miss på en timme verkar de ha fullföljt tävlingen och kunnat springa på…..

 

Igår efter tävlingen var jag sugen på paddling eller simning idag. Men i morse vaknade jag med träningsvärk både i armar, axlar och rygg så det blir helvila idag. Med detta väder tänkte vi köpa lite kex, brieost, vindruvor och titta på en film – inte helt fel!

Ovido - Quiz & Flashcards