Alla inlägg under mars 2012

Av Emma - 13 mars 2012 12:59

Jag har drömt många underbara drömmar om att börja springa igen efter förlossningen. I alla drömmar har löpningen känts väldigt bra och lätt. Verkligheten är dock väldigt annorlunda. I tre veckor har jag joggat 3-4 gånger/vecka men fortfarande får jag kämpa för att orka jogga i 6min/km tempo och då är den längsta joggrundan 40 min. Jag undrar hela tiden när det ska släppa? Visserligen springer jag mest med barnvagnen och där kan jag inte förvänta mig att orka sprina fort men jag har även joggat med Markus då han dragit vagnen och inte ens då känns 6min/km som ett lätt tempo. Kanske måste jag springa lite intervaller för att det ska släppa men långsam jogg är det bästa för min kropp just nu och då förväntade jag mig att det skulle kännas lättare helt enkelt. Resultatet är att jag är besviken samtidigt som jag är överlycklig över att få springa igen.


Kors i taket, idag för tredje gången i Julias liv så fortsätter hon sova efter en barnvagnspromenad! Dvs. hon ligger kvar ute i vagnen och jag får en stund för mig själv. Överlag vill jag påstå att Julias sovvanor på dagen stör min träning väldigt mycket.  Innan jag fick barn så såg jag fram emot långa barnvagnspromenader, kunna styrketräna samt cykla på trainern när Julia sover och att ställa barnvagnen vid någon backe och få till backträning. Julia sover till och från på dagarna men…

- hon ogillar barnvagnen och brukar bara stå ut ca 40 min innan hon gallskriker (och gallskriket slutar aldrig)

- hon somnar ofta när jag ammar henne men då vaknar hon så fort jag lägger ner henne = jag måste sitta stilla i soffan för att få henne att fortsätta sova

- Om jag ligger och ammar brukar det betyda en längre sovstund men de flesta gångerna vaknar hon så fort jag går därifrån

- Julia kan även somna i bärselen men att lägga ner henne när hon somnat är bara att glömma.


Men frågar jag andra mammor om hur de sover på nätterna så har jag det bra ändå. Julia sover minst 6 timmar i sträck varje natt. Det normala är att vi (både hon och jag) somnar mellan kl 22-23, sover fram till kl 06 då hon får mat och sedan somnar vi om och går upp mellan 07-07:30. Idag chockade hon mig och sov ända till 08:45 (efter amningen vid kl 06). Så med andra ord sover jag minst lika mycket som innan Julia kom till världen :-)



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards