Alla inlägg under juli 2010

Av Emma - 28 juli 2010 08:47

Efter 3 dagar, 4 tävlingar, 3 jordgetingstick och en blå lös tånagel så är det äntligen vilodag! Min kropp fullkomligt skriker efter vila. Alla ni som känner mig väl borde också veta hur jobbigt det var att springa etapp 3 när vi fick höra att det fanns jordgetingar i skogen. Men jag överlevde mina 3 första stick rätt bra faktiskt :-) Knappt några märken efteråt.


Tävlingarna har varit ganska roliga trots våra 4e platser, de andra 3 lagen är bättre än oss helt enkelt. Vi hänger med bra på fot-orienteringen men det räcker inte att ha en bra gren i Elit-mixklass, så är det bara….


Igår var det faktiskt den jobbigaste dagen. För det första var det 3e dagen och kroppen var mör, vi skulle dessutom tävla 2 gånger (spint på kvällen) och etappen var mycket jobbigare än vad etapplängden säger. Jag mådde illa innan start och undrade vad min kropp skulle säga. Dag 3 kändes som den enda dagen där vi skulle kunna ha en liten chans att slå någon av topp 3 lagen. Så vi spände bågen och körde på allt vi hade på de inledande 9,5 km orientering. Jag var så trött emellanåt och terrängen var bedrövlig att springa i. Robban drog och orienterade bra så det räckte till en ledning efter orinteringen men den var väldigt knapp framför Polarpuls. Ut på cyklingen tänkte vi hänga Polarpuls men efter ett dike och växelkrångel på min cykel drog de ifrån på första sträckan. De ville ju naturligtvis bli av med oss och tryckte på allt de hade och då orkade vi inte komma ikapp. Halva cyklingen går bra men sedan dör vi. På slutet av cyklingen blir vi passerade av det 3 laget och vi inser att det blir en ny 4e plats. Det var i alla fall kul att vi försökte och att slå cupledarna (Norrmännen) på deras bästa gren (fot- OL) det är inte fy skam ändå!


Dagen avslutades med att vi skulle köra en mulitsport sprint mitt i centrala Örebro framför storpublik och storbildsskärm. Hur jag fick kroppen att röra sig är ett mysterium. En ny fjärdeplats men det var roligt!


Är någon nyfiken på resultaten så finns de på :

http://www.oringen.se/resultat.4.39a60313129a34fc2c580006558.html eller sträcktider på:

http://www.obasen.nu/winsplits/online/sv/default.asp?start=true

Vi tävlar i Oringen Multi elit mix.

Av Emma - 24 juli 2010 22:08

Eller? Hur ska man kunna veta om man fått med allt? En låda för separata C2-saker som inte behövs vid oringen. En massa grejer till Oringen, både till mig och Robban. Kläder för både regn och sol, kläder för semester i Strömstad, kläder för träning i strömstad, kajak och Acron på taket, löparskor för asfalt, skog och blandad terräng, inlines..... Jag tror ni börjar fatta mängden av packning.


Jag är nervös men förväntansfull, det ska bli kul att tävla imorgon! Vi åker tidigt så imorgonbitti lär jag vara mindre sugen :-)

Av Emma - 23 juli 2010 23:28

Äntligen, nu kommer min andra semester! Semesterveckan på Gotland har nu följts av en jobbvecka i Stockholm. Men på söndag (väldigt tidigt) bär det iväg mot Oringen och 2 veckors semester! Det ska bli kul att ställa upp där för 3e gången och att det dessutom blir det långa klassen vilket gör det ännu roligare. I fjol var det bara ett lag som fullföljde hela veckan, i år är vi 5 lag som står på startlinjen:-)


Men trots att Oringen snart startar så finns det mera tävlingar som tar en hel del av mitt fokus. Den 6-7 augusti ska jag vara med på C2 (City Challenge) Oslo, http://www.citychallenge.no/2010/default.asp Det är en hel del planering och inköp som ska göras till dess och med största sannolikhet kommer jag inte hem mellan Oringen och Oslo, dvs all packning måste ske imorgon! Ikväll har jag provat att paddla kanot med 3 personer och paddla luftmadrass, båda spännande inslag som kommer bli verklighet i Oslo. Lite orolig är jag såklart också, hur ska jag klara av denna långa tävling? Eftersom en person får vila varje delsträcka kommer det innebära högt tempo hela tävlingen. Vår plan är iaf att jag ska slippa cykla teknisk cykling vilket jag gläds åt. Däremot måste jag vara med på minst en inlinessträcka vilket känns lite läskigt. Men någon gång måste jag börja övervinna mina rädslor, det börjar helt klart bli dags vid 31 års ålder :-)

Av Emma - 18 juli 2010 21:19

Träningsresa var det tänkt som men som vanligt när jag är på Gotland så blir det rätt lite träning. Jag kommer så snabbt in i semesterlunken och sedan har jag svårt att ta mig ur den!


Men jag ska verkligen inte klaga på denna semester – jag har aldrig upplevt bättre väder på Gotland! 25-30 grader varje dag och strålande sol. Det enda undantaget var igår då ett åskoväder drog in och gjorde alla utomhusaktiviteter omöjliga.


Som vanligt har vi även orienterat på Gotland, dock bara 3 av de 5 dagarna som fanns tillgängliga. Det har varit sjukt varmt och jag har gjort en massa klantiga missar. Den värsta kom när jag läste fel på kontrolldefinitionen och letade efter min kontroll på 2 olika åsar när kontroller fanns i sänkan däremellan….. På 2-dagarns räckte dock min usla orientering till seger i motionsklassen. Motionsklassen har lagom svåra banor till mig men det finns inget motstånd vilket är synd.


Kajakerna har också varit med även om det blåsigt för mycket vissa av dagarna för att kunna paddla vid stranden. Då har det mer blivit övning på att simma med kajak och tömma ur den. I fredags kunde vi dock njuta av paddling i en grund vik (man bottnade i stort sett överallt) och skulle vi ha ramlat i vattnet så var vattentemperaturen 27 grader varmt. Dock så såg inte sjögräset så inbjudande ut :-)


Under semestern har jag och Markus också kommit fram till att vi inte ska starta korta multisportklassen på Oringen. Ingen av oss är egentligen så sugen på en 3:e repris i kort klass. Markus kommer springa orientering medan jag troligtvis får köra långa multiklassen med Robban istället. Det ska bli kul men nu måste vi öva lite Acronpaddling. Sist hann vi öva 15 min innan Raid Uppsala och vi hade behövt öva mera…. Våra bästa dagar kommer att vara de som inte innehåller någon paddling.

Av Emma - 8 juli 2010 23:08

Jag glömmer ibland bort hur sjukt kul orientering är! Det bästa är också att denna sport kan jag hålla på med ända tills jag inte orkar gå längre, det finns hur många gubbor och gummor som helst ute i skogen.


Denna vår har jag knappt orienterat över huvud taget, när höften väl blev ok att springa med igen så var i stort sett alla orienteringstävlingar över i Stockholmstrakten. Men igår åkte vi till Hellasgården för att delta på etapp 3 av 3-kvällars, det blev Ö6 för mig och dagen till ära skulle en omotiverad Jenny skugga mig. Dagens stora bom kom till kontroll nr 2, hade jag varit själv hade jag tagit ett säkert vägväl på stig men eftersom Jenny var med och jag skulle träna så blev det vägvalet rakt på. Självfallet kommer jag helt snett men Jenny hjälper mig att berätta var jag är men det blev nog flera minuter bom ändå. Resten av banan flyter på bra med 2 mindre bommar och det är helt underbart kul!

I morgon åker vi till Gotland och jag ska få orientera 2 dagar i helgen, längtar redan!


Nedan kommer lite utklipp från STAR, jag har tydligen blivit en linslus som lyckades fastna på bild så många gånger   

                                 

Av Emma - 4 juli 2010 21:17

…och utebliven bloggning. Ja det verkar vara fallet för mig. Sommarvärmen innebär sena kvällar (eftersom det är så fantastiskt ute) = ingen ork kvar till blogg och löpning i denna värme är bland det värsta jag vet.


Förra helgen firade vi midsommar på Björns släkts landställe. Det var en helt underbar helg med sol, bad, mycket paddling, cykling och lite löpning. Det enda mörka molnet var att jag tog helt slut på lördagens cykeltur och dessutom fick ont i höger vad. Vet inte riktigt vad min vad håller på med den har ju krånglat lite till och från ett tag nu. Måste nog ta tag i att börja göra tåhävningar….


Under veckordagarna har vi varit på paddelkurs, cyklat MTB på Fornstigen mm och dagarna har bara försvunnit. På paddelkursen fick jag skämmas när jag lyckades bada vid både i och urstigning av Phytonen som jag provade. Att paddla den gick ok men i och ur var en annan sak   . Jag har även försökt lära mig att komma upp i TTn från vattnet vilket har resulterat i blåa fina märken på hela mina ben. Jag kan ta mig upp nu, men inte på ett bra sätt. Jag sätter mig gränsle bakom sittbrunnen och det rekommenderas inte för kajaken, man känner att den sviktar av min tyngd = inte så bra.


Denna helg som bjudit på rekordvärme har varit bra men har också inneburit rekordlite träning. 2 timmars cykling är allt jag gjort och då kände jag mig dessutom svag (låg på Markus rulle hela passet). Vad har hänt med min cykelform???


Roliga saker som hänt är däremot att jag blivit anmäld till C2 Oslo. En rolig tävling för 4mannalag. Så nu har jag 2 stora tävlingar att se fram emot i somma; C2 Oslo och Polar Adventure Race! Hoppas att min form också kommer tillbaka lagom till tävlingarna...

Ovido - Quiz & Flashcards