Av Emma - 22 oktober 2009 20:45

Nattorientering 4,8km, det borde kunna ta hur lång tid som helst för mig men idag gick det över all förväntan. Givetsvis fick jag storstryk av både en D16-tjej och D20-tjej men vad spelar det för roll, jag måste jämföra med mig själv. Nu kom jag runt banan på 58 minuter vilket skulle höra till de bättre runderna för mig även dagtid. Pannlampan som vi köpte i våras som var första gången jag testade fungerade dessutom kanon! Den första riktiga missen kom mellan kontroll 8 och 9. Först gick jag för långt där jag helt enkelt missade att jag passerat en stig, sedan vid själva kontrolltagningen gick allt fel. Ett tag tänkte jag gå tillbaka till stigen och börja om men som tur var så kom en annan löpare och i mörkret med pannlampa är det enkelt att ta hjälp av varandra. Det var nog min räddning idag :-)

Vid målgång åt jag både en dubbelnougat samt drack en Gainomax, någon form av belöning måste jag ha när jag vågar mig på nattorientering!

Så nu är det nattmacka och sova som gäller - simning kl 06:30 betyder uppstigning kl 05:15. Oj vad jag kommer att ångra mig när klockan ringer, så det är tur att jag har bestämt träff och inte kan banga :-)

Av Emma - 21 oktober 2009 19:53

Idag hände det igen, en gubbe la sig på min rulle när jag cyklade till jobbet. Som vanligt innebär det att jag ökar tempot och när han äntligen tog en annan väg än mig så var jag JÄTTE trött :-) Inte blev det bättre av att bromsen låg emot...

På hemvägen cyklade jag dock förbi Pedalogerna och nu ligger inte min bakbroms emot längre, tack och lov! Det var riktigt ljuvligt att cykla hem eftersom jag dessutom bytte till ett par bättre däck i söndags.

Imorgon ska jag starta Natt-KM med Täby OK, jag hoppas det kommer bli kul att att banan inte är allt för lång. Jag är ju lite mörkrädd så jag vill ogärna allt för långt ut i skogen helt själv. Jag har inte orienterat i mörkret på evigheter så det kan bli spännande. Hoppas jag får starta tidigt så att arrangören slipper vänta halva natten på mig :-)

Av Emma - 20 oktober 2009 20:36

Ja, nästan i alla fall. Jag vet att jag hade en pyspunka på min första MTB en gång men sedan jag köpte Konan för två år sedan och landsvägscykeln för 1,5 år sedan så har cyklarna inte genererat en enda punka!

Nu var det MTBn som hade pyspunka på framdäcket och eftersom jag ska cykla till jobbet imorgon samt förbi Pedalogerna så var det bara att se till att fixa punkan nu ikväll. Som tur fanns Markus på plats när bromsen genast låt emot på framhjulet efter att jag satt tillbaka hjulet. Skivbromsar är bra men just nu är jag rätt less på dem, finns det något tillfälle då de inte krånglar?

Av Emma - 19 oktober 2009 20:11

Igår gick besöksstatistiken i topp när det var hela 47 unika besökare som tittat in på min blogg. Roligt eftersom besöksstatistiken annars brukar vara som sämst på helgen.

Igår var jag lite öm både i knät och hela utsidan av benet upp till höften, idag känns det redan bättre så det var helt klart värt det! Men visst är det frustrerande att jag troligen måste fortsätta ta det lungt med löpning alternativt inte springa alls. Denna vecka är det dock två löppass som gäller, Natt KM med Täby OK på torsdag (ha ha vad jag kommer att irra!) och KM med Stockholm Multisport på lördag.

Jämförde vår första OLsträcka i lördags med de andra klasserna (mix lång och kort herr). http://www.obasen.nu/winsplits/online/sv/default.asp?page=classes&databaseId=12975&ct=true Vi var 6 minuter långsammare än bästa herrlag men 7-8 minuter snabbare än bästa mixlag i långa klassen. Dock är det lite orättvist att jämföra med långa klassen, de hade varit ute i 4,5 timme när de startade OL-sträckan, vi hade bara paddlat i ca 50 min.... Först tyckte jag det lät bra att bara tappa 6 minuter på bästa herrlag men OL-sträckan var ca 7 km verklig väg så det betyder att de springer varje km knappa 1 min snabbare än oss och det är mycket, det vet alla som testar springa en kilometer på 4.30 istället för 5:30.... Den lilla omvägen som jag skrev att vi gjorde på OLen resulterade faktiskt bara i 30 sekunder förlorade mot de bästa (vi var 3a på delsträckan) så det kan knappast räknas som en bom :-)

Jag glömde också att nämna att banorna i lördags var riktigt bra! Ganska skönt att slippa repmoment och bara kunna köra på utan stopp i exakt 3 timmar. Vi hade också Markus som var support vid varje växling, lyxigt att ha någon som ställer fram vätska, kartor, skor och draglina :-)

Av Emma - 18 oktober 2009 17:40

Igår var det dags för Raid Uppsala, årets sista deltävling i svenska cupen. Jag skulle tävla med Robban och fredagens övning i kanoten var lite vinglig så jag visste inte riktigt hur det skulle gå. Vi skulle tappa på kanotsträckan, men frågan var hur mycket? Om Team Svennesson skulle vinna, skulle vi tappa andra platsen i cupen. Om Svennesson skulle komma tvåa var vi tvungna att vara minst trea.

Paddling

Starten innehöll ingen prolog utan vi skulle bara runda startfållorna, in i kanotfållan och sedan bära kanot ca 150 m där vi t.o.m skulle göra vår första stämpling innan paddlingen. Jag och Robban rusar så mycket vi bara kan (fastän långklassen bromsar oss) och vi kommer tack och lov ner som tredje lag och vi slipper kaos både vid ilägget och stämplingen.

Paddelsträckan går riktigt bra! Jag sitter fram och försöka bara mata på så mycket jag orkar och Robban sitter bak och får både paddla och styra. Vi kommer upp från paddlingen som femte lag 4,05 efter täten.

Orientering

Äntligen får jag springa, en hel vecka sedan sist! Detta kanske är min nya grej, aldrig träna löpning så jag kan känna ett lyckorus på varje tävling :-)

Robban sköter kartan, tempot och drar mig till och från i linan. Han spikar kontrollerna förut en liten omväg och vi går upp till 3e plats, endast 37 sekunder från täten. Min kropp och löpform känns bra och såvitt jag vet verkar Robban också pigg. Det är kul att speakern t.o.m uppfattar att gjort en riktigt bra sträcka vid växlingen!

MTB-O

Robban säger direkt efter tävlingen det som de flesta brukar säga ”du måste bli snabbare i skogen”. Men förutom mot de slutliga vinnarna så gör jag en ok sträcka. Det är inte så jätteteknisk cykling utan det är emellanåt leran som gör att det går långsamt och är jobbigt. Men visst när vi kommer in till växling är jag ganska trött medan Robban är pigg. Mkt stigcykling där man inte kan ligga i lina eller få hjälp med vinden brukar betyda att tjejen är trött och killen pigg.

Bike & Run

Första kontrollen håller jag på att missa när jag sätter fart mot 2an men Robban hinner stoppa mig :-) Både till 1an och 2an springer Robban medans jag cyklar. Cyklingen till 2an innebär att vi tar olika vägval och jag får cykla en ganska lång sträcka och det känns att Robban har kortare ben än mig (vi använder hans cykel)… Vid 2 an lämnar jag cykeln och börjar springa till 3an, mina ben är helt döda och jag blir riktigt orolig för hur avslutningen ska gå. De sista kontrollerna turas vi om att cykla/springa och sträckan känns helt ok, vi är nästa ikapp 2orna (som är Team Svennesson).

OL

Den sista korta OLen startar rakt upp för åsen. Nu är linan ganska spänd :-) Vid växlingen fick jag reda på att cupplatsen är säkrad, ledarna har en stor ledning och bara vi minst behåller tredje platsen så är det lugnt! Men givetvis försöker vi gå ikapp Svennesson som bara är 40 sekunder före. Men spurtstriden uteblir, vi går om dem utan att veta om det. På slutet av banan finns en lång raksträcka och vi ser dem inte, nu misstänker vi att vi är före. Robban är urstark och svankryggen ömmar av draglinan.  Mot sista kontrollen ropar Markus att vi ligger före och efter det känner jag mig inte lika trött längre.  I mål är vi knappa 50 sekunder före :-)

Så säsongen slutar med en 2a plats och en säkrad 2a plats i totalen. För dagens andraplats vinner vi en ful ryggsäck medan vi får riktigt bra priser för andra platsen i svenska cupen – det hade vi inte räknat med! Jag hade en rolig och bra dag i skogen och jag hoppas att Robban kommer tävla multisport mera, han skulle bli grym om han satsade på det. Tack för att du drog runt mig Robban och hjälpte oss att behålla andra platsen i cupen!

Just det i torsdags hade jag ett totalt järnsläpp, mitt första multisport år var försvunnet. Nu har jag tävlat med Rikard, Markus, Helen, Hanna, Anders och Robban :-)

Av Emma - 16 oktober 2009 19:11

Jag är nog född stel, har iaf varit stel och ovig så länge som jag kan minnas. Men tills nu har det aldrig varit något som hämmat mig…. Igår träffade vi Per (en duktig simmare) som ska lära oss att simma lite bättre under vintern. Han verkar hur bra som helst på att lära ut så det ska bli kul! En flytövning gick ut på att ligga rak som en pinne i vattnet med huvudet nedåt  och armarna rakt fram. Mina ben sjönk som klossar hur jag än försökte trycka ned huvudet och föra armarna uppåt som skulle vara tricket. Per konstaterade (efter att ha försökt stretcha mig) att jag är för stel. Jag kan helt enkelt inte trycka ned huvudet i vattnet, min kropp säger stopp. Hem och stretcha var tipset och nu vet jag varför jag har så dåligt vattenläge :-(

Cyklar, suck säger jag. Markus försökte byta mina bromsklossar i helgen som var helt utnötta men istället så låg de emot och bromsade så jag ringde Pedalogerna. "Kom in så fixar vi" var svaret. Men så när jag hämtar ut cykeln ligger bromsarna emot en massa ändå ”du måste bromsa bort det” blir svaret. Så idag har jag cyklat upp och ned för en backe en massa gånger men var tvungen att ge upp, det blev bara marginellt bättre. Dessutom var jag tvungen att cykla uppför och jag vill vila benen inför imorgon. Så jag får ta Markus cykel på tävlingen som har ett styre vars ”styrlager” eller liknade är utnött och den känns rätt skum att styra. Men det få lov att gå. Värre hade det varit om Markus också hade tävlat.

Segertips från mig går till laget Shorline i korta mix imorgon!

Av Emma - 15 oktober 2009 20:34

Denna gång ska jag inte prata om mina knän - de mår för tillfället bra. Nu har däremot Markus fått ont i knä, det kom helt plötsligt i måndags trots väldigt sparsam träning i helgen. Inte löparknä, han har ont mitt på knät (först ovanför och nu under knäskålen). Igår morse tog han beslutet att ställa in multisportstarten i helgen och jag var plötsligt utan lagkompis....

Först ringde jag Nillan eftersom jag visste att hon var utan lagkompis. Jag ville gärna tälva lång klass och dessutom skulle jag och Nillan ha startat i Kristinehamn (innan jag skadade mig på MTB-turen). Men Nillan visste inte och jag fick gå vidare. Sedan var det ganska lätt, Robban ville starta Uppsala men saknade lagkompis att köra med och vi har redan sagt att han kunde vara "stand in" för mig eller Markus. Så nu är anmälan uppdaterad - jag startar kort mix med Robban.

Det är alltid kul att starta Multsport med en ny person. Hittills har jag bara tävlat med Markus, Anders och Hanna. Det stora frågetecknet för helgen är paddlingen men det ska vi öva på imorgon :-) Sedan är jag orolig för starten, vi ska springa ca 500m tillsammans med alla andra klasser innan vi ska lyfta ner kanoterna 100 m och via ett trångt ilägg paddla å-paddling med alla andra lag i mix och dam. Det kommer att bli kaos! Jag får ont i magen att bara tänka på det och starten på korta klassen var en stor anledning till att jag ville starta lång klass. Jag hatar trängsel med kanoter, det blir så orättvisa tävlingar!

Så egentligen borde vi kanske öva sprintstarter imorgon :-)

Av Emma - 12 oktober 2009 21:19

Idag var jag och Markus på gymmet för att få en timme med en personlig tränare. Tanken var att hon skulle sätta ihop ett styrketräningsprogram som vi kan utöva hemma, redskapen: hantlar, skivstång och pilates boll. Vad kan man säga, detta kommer bli allt annat än lätt. Hon verkar älska pilatesbollen och nästan alla övningar involverade bollen. Vi kommer få VÄLDIGT stark bål om vi kommer igång med denna träning det kan jag lova! En del övningar ser lätta ut när hon utövar dem, sedan försökte vi -  ha ha. Tur att vi är två - då kan vi hjälpas åt att komma ihåg övningarna.

I övrigt så flyter träningen bara knappt på. Träningsmängden är låg och så även motivationen. Eftersom Raid Uppsala är sista viktiga tävlingen innan vintern så mitt fokus att bara hålla igång kroppen tills dess. Efter Uppsala blir det nog som förra året - jag och Markus ger varandra ledigt hela november för att bara träna (eller inte träna alls) det som vi känner för. Sedan kör vi igång i december med någon form av träningsschema. Stykreprogrammet från personlige tränaren ska vi dock börja med direkt efter Uppsala :-)