Av Emma - 10 december 2009 20:12

Helt otroligt att något bara kan bli roligare och roligare! Igår fick jag chansen att orientera igen när den andra deltävlingen av Mila Stockholm By Night gick av stapeln i Liljansskogen. Jag hittar dessutom hyfsat i Liljansskogen vilket gör det hela bättre :-) Tyvärr startade jag den korta "Pöbelina"-klassen på 3,6 km, igår hade det varit kul att orientera längre då det gick ganska bra för att vara mig http://www.obasen.nu/winsplits/online/sv/default.asp?page=table&databaseId=13252&categoryId=3. Men med en förkylning som inte riktigt har lämnat min kropp så räckte 3,6km.

Till kontroll 1 mesar jag, jag vet vilken riktning jag ska springa i men väljer att låta de andra gå före och visa vägen. Kanske hade jag lyckats lika bra själv men det känns tryggt att börja säkert. Kontroll 2 sitter på andra sidan av Fiskartorpsbacken, jag väljer vägen jag känner till vilket innebar ganska många extra höjdmeter, inte så smart med andra ord. Hedvig i Täby stämplar lite före mig och hon verkar ha samma 3a som mig så jag springer ikapp och hänger. Vi (Hedvig) hittar kontrollpunkten (höjden) fort men sedan missar vi själva reflexpinnen med kontrollen. Jag ställer mig på höjden, lyser runt omkring och kliar mig i huvudet, "den måste vara här". Och det är den, men den syns inte uppifrån höjden utan man måste gå ner på rätt sida av höjden för att se kontrollen. Typiskt, onödig och tråkig bom. Jag frågar sedan vilken kontroll Hedvig ska till, samma som mig visar det sig och jag tänker först hänga men väljer tillslut ett annat vägval.

5an och 6an går sådär, jag har problem med lampan som åker ned för långt i pannan och får rätta till den hela tiden. Det finns många som ska till samma kontroller så oavsett om jag vill eller ej så hänger jag en hel del på de andra. Tillbaka till 1an (samma kontroll 3 gånger) hamnar jag bakom Hilda från Täby. Konstigt nog har jag inga problem att hänga, normalt sett på Täby träningarna har jag aldrig haft en chans att hänga Hilda. Mina ben känns ganska pigga för dagen.

Till 8an kan man välja höger eller vänsterval runt ett opasserbart kärr. Högervalet är närmast men innehåller en ridstig (det känner jag till via lokalkännedom) men jag väljer högervalet ändå. Vänstervalet innebär asfalt och med de odämpade OL-skorna är jag rädd om knäna. Hade jag vetat vilken lera som väntade hade jag nog struntat i mina knän :-). Jag jagar ikapp en tjej på den stora leriga ridstigen, tycker att hon tar ett konstigt vägval mot kontrollen och börjar orientera själv istället, dumt val igen hon stämplar 30 sek före mig enligt winsplit och slutligen 9 sek före i mål.... Mot nästsista kontrollen springer man i en relativt lång seg backe. Här sprang jag en del när jag var otränad på KTH-tiden, backen var alltid en plåga. Nu var den inte så farlig, det är så härligt att kunna göra sådana jämförelser, det har verkligen hänt något med konditionen! Jag stämplar i mål som 3a, jag höll mig inte till planen att ta det lungt pga förkylningen utan spurtade en del på slutet.

Nästa gång är det dags för den längre klassen igen!

Av Emma - 8 december 2009 19:06

Tror att jag kan våga skriva att förkylingen börjar släppa nu, men det trodde jag oandra sidan i söndags också. Igår kände jag mig återigen lite hängig och täppt så det blev ingen simning för mig :-( Imorse var vilopulsen normal igen så jag tänkte börja träna lugn träning nu. Först när alla förkylningsymptom är borta tänkte jag köra på lite hårdare igen.

Imorgon är det dags för Mila Stockholm By Night. Jag har ändrat klass från Pöbeln (ca 6km) till Pöbelina (ca 4km), det känns som ett smart val när jag fortfarande är lite förkyld.

I övrigt så följer jag med spänning hur det går för Kristin i Abu Dhabi. http://www.multisport.se/ rapporterar en hel del och det verkar som om Kristin har en jobbig tävling. Det sista jag läst är att hon fått klartecken att fortsätta av läkarna trots "blodförgiftning i stårtån på grund av svåra blåsor". Jag är inte ett dugg avundsjuk men däremot djupt imonerad, heja Kristin!

Av Emma - 6 december 2009 15:27

Kanske tänker denna förkylning lämna min kropp fort? Idag är jag iaf feberfri och känner mig betydligt piggare, snorar dessutom mindre. Nu hoppas jag på att kunna vara med på delar av simträningen imorgon, hela 90 min simning verkar däremot lite dumt att försöka mäkta med.

Veckans träning blev såklart mindre bra pga av förkylingen. Backpasset jag missade i torsdags kväll skulle jag ta ikapp på fredagen men då hade jag som sagt redan åkt på förkylningen.

Måndag: Vattenlöpning 30 min, simning 30 min

Tisdag: Cykling t.o.r jobbet 120min

Onsdag: Core 45 min, spinning 85 min

Torsdag: Simning 50min

Fredag-söndag: vila + sjukdom

Totalt: ca 6 timmar

Av Emma - 5 december 2009 18:06

I onsdags blev Markus förkyld och var hängig, igår var det min tur. Jag vaknade och kände på en gång att jag inte skulle köra något backpass på Hagatoppen på väg till jobbet. Igår hade jag dock fortfarande en förhoppning om att tilfriskna fort alternativt att förkylningen inte skulle bli värre och att jag ändå skulle kunna genomföra söndagens OL-tävling med Täby OK. Men icke, imorse hade jag feber och jag räknar nu med att vila ganska många dagar :-(

Men jag ska inte klaga. Innan vi åkte till Mallorca i Mars så var jag förkyld med feber, sedan dess har jag inte ens varit lite snuvig! Hela tävlingssäsongen utan en minsta förkylning, det har jag aldrig varit med om förut. Så förkylningen kommer vid rätt tillfälle, jag kommer hinna bli frisk till jul och tills vi åker till fjällen. Mina hårda träningsveckor däremot, dem får drömma om ett bra tag till :-)

Av Emma - 2 december 2009 22:07

Jag har länge upplevt det så tungt att cykla. Benen vill inte, varken ta i eller komma upp i kadens. För någon månad sen kände jag av ena vaden när jag cyklade. Resultatet blev att jag sänkte sadeln lite, då kändes det bättre. Nu cyklar jag dessutom med vintercykelskorna och eftersom de är "tjockare" än sommarcykelskorna blir sadeln ännu lägre. Så halvvägs hem från jobbet stannade jag och höjde sadeln, sådär 1-1,5 cm. Skillnad i känsla var enorm, helt plötligt kunde jag både ta i och hålla uppe kadensen!!! Sen om det var någon skillnad i fart, det vet jag inte, men huvudsaken är att det känns bättre :-)

- 8°C visade termometern i Täby imorse. Jag är glad att jag cyklade igår och inte idag. Det kanske är dags för vinterdäck på cykeln? Markus, han bytte däck på bilen i kylan imorse....

Av Emma - 30 november 2009 21:57

Ja, min första träningsvecka på vinterschemat blev ett fiasko. 2 hela missade träningspass (ett styrkepass och ett cykelpass) och långt ifrån en hård träningsvecka. Nästa vecka kanske?

Måndag: Vattenlöpning 30min, simning 90min
Tisdag: Cykling till jobbet 60min
Onsdag: Core pass 45 min, SMS-spinning 85 min
Torsdag: Simning 45 min (morgon) + Cykling 15min och backträning Hagatoppen 40 min (kväll)
Fredag: vila
Lördag: vila
Söndag: Acronpaddling 37 min + OL 63 min

Totalt: 8,5 timmar

Det var iaf en liten ökning av träningsmängden från veckorna innan, det är det enda jag kan glädja mig åt. Varför sprack planen då?  I lördags skulle jag och Markus ha gett oss ut och cyklat på kvällen. Markus bangade och då har jag inte kraft nog att ändra planen till att sätta mig på trainern och genomföra cykel + styrkepasset själv. Egentligen borde jag aldrig planera träning med Markus, såvida inga fler är inblandade så blir det lätt att någon av oss vill stå över passet och då vilar även den andre av oss. Tråkigt för jag tycker det är så mycket roligare att ha sällskap på träningspassen!

Igår testade jag nya OL-skorna, de var super! Inte ett skavsår och perfekt grepp i skogen. Tyvärr har jag efter köpet hört att dubbarna lossnar fort, så jag får se hur länge de håller....

Av Emma - 25 november 2009 21:57

Så nu har jag tagit ytterligare ett steg för att bli en total OL-nörd ;-) Igår köpte jag mina första OL-skor http://www.icebug.se/Product.aspx?m=384. Förut har jag kört på ett mellanting, dvs IceBug med dubbar http://www.icebug.se/Product.aspx?m=360 men med utformning som påminner om löparsko och med dämpning. Jag har resonerat att jag inte vill ha en OL-sko utan dämpning med tanke på hur lätt jag blir skadad. Men nu när jag kör så många "rena" OL-tävlingar har verkligen behovet att få bra fäste i skogen ökat. Däremot kommer jag aldrig att starta en multisporttävling i OL-skorna, där förekommer ofta mer asfalt och grusväg och då behöver jag min dämpning. Jag hoppas också att dubbarna på mina multisport IceBug inte kommer att lossna lika fort om jag besparar dem alla OL-tävlingar.

Och ja, länken på skon är från herrmodellen och det är herrmodellen jag köpte. Butiken jag besökte hade damskon upp till storlek 39 och herrskon från storlek 41. Med tanke på att jag vill kunna ha mina iläggssulor i skorna så tror jag herr modell i strl 41 blir perfekt. Tyvärr vet man aldrig säkert förrän man provar dem ute i terrängen så efter helgen vet jag :-)

Av Emma - 23 november 2009 21:39

Min sista lugna vecka avslutades med SPA-besök under dagen på söndagen och en reflexbana tillsammans med Hanna på kvällen. Det är så roligt att springa reflexbana, synd att jag inte vågar mig ut själv för löpning på små stigar blandat med obanad terräng behöver jag verkligen öva på! Ännu en gång blev jag påmind om att jag behöver köpa nya OL-skor, det verkar som om AddNature har IceBug Spirit så det kanske löser sig innan nästan pass. Hoppas på det!

Veckans träning
Lördag: vila
Söndag: Reflexbana 45 min
Totalt: Ca 6 timmar

Starten på mitt träningsschema startar däremot med en avvikelse. Cyklingen till jobbet idag sköt jag till imorgon eftersom det skulle passa bättre - trodde jag.... Imorgon avslutas jobbdagen med ett seminarie i stan (som jag hade glömt) och då passar det inte alls att komma dit med svettiga cykelkläder. Jag har inte bestämt mig hur jag ska kompensera det hela kanske ett pass på trainern när jag kommer hem på tisdagskvällen.

Idag blev det både vattenlöpning och simning så totalt var jag dryga 2 timmar i vattnet. Det kändes helt ok och det är bra med gemensam simträning, det blir mycket roligare! Ett stort plus till Johan och Linda som offrar sin fritid för att träna oss.