Alla inlägg den 18 juli 2008

Av Emma - 18 juli 2008 17:49

Finns det något som heter cykelknä? Jag får i alla fall ont i mitt vänstra knä när jag cyklar lite längre turer. Det gör ont ovanför knäskålen på insidan av knät L

För de som inte känner mig kan jag berätta att jag förra säsongen ibland avskydde att cykla. Cykling var som ett ont måste för mig och orsakerna är många.

-          jag är svag på att cykla

-          jag är dålig på att cykla

-          jag är otroligt feg, det visar sig främst i skogen men även på grusvägar med lösgrus och nerförsbackar

Hur som helst bestämde jag mig för att försöka bli bättre. Efter nyår har jag deltagit flitigare på spinningen, jag deltagit på en cykelkurs för nybörjar tjejer (både landsväg och MTB) och jag har börjat att cykla mera. I maj och början av juni misstänker jag att det tyvärr blev lite för mycket. Varje helg var det cykelkurs ibland båda dagarna, enda lediga helgen från cykelkurs åkte vi till Kinnekulle och cyklade hela helgen. I slutet av maj och framförallt under Lida Loop fick jag ont i knät. Sedan dess har jag minskat på cyklingen och nu har jag kunnat cykla t.o.r till jobbet (2*45min) och en dag på Gotland cyklade jag också 2*50min utan någon som helst smärta.

Men igår kom smärtan tillbaka. Efter 27 km blandad MTB-cykling på grusväg och skogsstigar tog vi en fika vid Ängsjö. Då vi kom igång igen fick jag ont omgående och tyvärr gjorde det ondare än vanligt. Jag hade hoppats på att knät var bättre men så var inte fallet. Som tur är brukar mitt knät bli bra på ca 2-3 cykelfria dagar och vid löpning känner jag ingen smärta alls.

Aja nog pratat om knät. All min cykling under våren har faktiskt varit till någon nytta också:

-          Cykelkursen gav mig så pass mycket inspiration att jag köpte en landsvägscykel (som jag dessutom stormtrivs med)

-          Jag deltog i Lida Loop

-          Nu ser jag fram emot cykelpassen!

Jag ska avsluta med att rekomendera rundan vi cyklade igår. Jag Hanna och Markus tog pendeltåget ut till Märsta. Därifrån följde vi Upplandsleden till Kallhäll och sedan via Järvafältet tillbaka till Norrviken. Det blev 40,5km, mest grusvägar och skogsstigar men även små inslag av asfalt. Det finns både tekniska partier och lite enklare partier så att alla kan bli nöjda J

Om jag inte hinner skriva innan måndag, håll tummarna för att mitt ”cykelknä”och Markus löparknä håller i Sälen!
Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards