Alla inlägg den 22 juli 2008

Av Emma - 22 juli 2008 17:51

Dagens bana var verkligen rolig MEN när man är inställd på en mycket kortare bana så blir det tungt. Enligt PM var vinnartiden beräknad till 2.15h De bästa herrarna kom i mål efter 3:10 medan jag och Markus var ute i ca 3:50. Sista timmen var jag hungrig för något ätbart hade jag inte med mig!


Sträcka 1, OL:

1 min innan start frågar Markus om jag tagit astmasprej och svaret var nej. Med andra ord blev jag väldigt flåsig kort in på banan. Markus drog dock vidare men en miss på orienteringen (första gången som Markus missar med mig på multisport) gjorde att första sträckan inte blev så bra som igår. Tror vi växlade in som 5a eller 6a.


Sträcka 2, paddling:

Paddlingen kändes bättre idag och vi paddlade både ifrån och blev ompaddlade av lag. Efter paddlingen låg vi tillsammans med 2 andra lag, tror att vår ”klunga” låg på placering 4-6.


Sträcka 3, MTB-O, OL+simmning, MTB-O:

Cyklingen gick faktisk bra idag. Medan vi cyklade undrade jag t.o.m varför jag var så glad över att slippa den igår. Vi hade draglina mellan cyklarna men den var lite kort så för att kunna använda den var jag tvungen att själv ligga och ta lite vind vid sidan om Markus bakdäck så där har vi något att förändra innan torsdag. Fram till cykeldepån var det mest grusväg + den grymma backen som alla Vasaloppsåkare måste starta med varje år (på TV ser den inge brant ut….)!


Orienteringen ner till simningen var intressant. Det fanns bara en kontroll mitt på en ö och för att ta sig dit kunde man välja mellan 4 olika cykeldepåer. Dvs här fick man avgöra om man skulle cykla lite längre för att sedan få springa lite kortare eller tvärtom. Jag tror vårt val av cykeldepå var lyckad men terrängen ner till sjön var inte att leka med, antingen stenig och brötig eller tunga myrar. Här var jag tröttast på hela banan och vi blev tvungna att gå en del. Att Markus drog mig i lina hjälpte liksom inte, benen skulle ända lyftas av egen kraft. Simningen däremot var bäst på hela banan, oh så skönt att svalka sig. Visst var det lite kallt men absolut inte för kallt.


Sista cyklingen tillbaka till TC bjöd på grusvägar, ett parti (ca 1km) där vi sprang med cyklarna och sedan Vasaloppsleden nerför. Tyvärr var jag för feg nerför och vi blev omcyklade av bl.a vinnande damlag i korta klassen.


Målgång:

Först var man tvungen att lämna cyklarna i växlingsfållan innan man sprang in i mål. Här hade vi vår växlingsruta längst bort och därmed förlorade vi en spurtstrid. Lite surt men inget vi grämer oss över allt för mycket.


Resultatet?

Vi kom trea idag igen och det känns jättebra! Vi trodde att vi tappat på sträcka 3 och som bäst låg kvar på 5:e plats men vi kom 3a idag igen, härligt! Det bästa av allt var att vi gick upp i totalledning i korta mixklassen, vem hade gissat på det? Inte vi i alla fall! Internkampen i stugan lever också vidare. Nu ligger jag och Markus 1:30 före Linda och Rickard.


Imorgon blir det OL, Bike&Run, OL och många höjdmeter enligt PM, jag och mina trötta ben längtar inte alls….


/ Emma som just nu lyssnar på Björns ansträngda andning medan han får en avslappnande (?) massage av Hanna

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards