Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

Duathlon tävlingen

Av Emma - 24 maj 2010 21:38

Helgen har varit stressig men rolig. Jag har hunnit med en duathlontävling, simträning och en multisportträning. Nu är kroppen riktigt sliten men jag hoppas att lite vila i veckan ska göra att den vaknar till liv lagom till nästa helgs multisporttävling!


Duathlontävlingen i lördags är jag riktigt nöjd med! Jag ställde mig på startlinjen utan att ha en aning om hur löpformen var. Sträckorna var 5 km löpning – 20 km cykling – 2,5 löpning. Dock visade min GPS att både löpning och cykling var lite kortare (ca 4,85km – 18,8km, -2,42km).


5 km löpning:

Starten går och alla rusar iväg. Jag försöker lägga mig i ett lagom tempo och hittar så småningom en rygg att hänga. Löpningen är tack och lov flack och vi springer fram och tillbaka till en vändpunkt (1,25km) 2 st gånger. Vid ca 3 km börjar jag bli riktigt trött men tittar på pulsklockan och konstaterar att jag bara ligger strax över tröskelpulsen, mao ska jag INTE behöva sakta ner. Jag fortsätter att trycka på och pulsen går som mest upp till 194. Detta är väldigt lågt för att vara mig, sist jag sprang en tävling på 5km var min medelpuls 195 och maxpuls 205…. Vid första växlingen klockar jag mig till 22min, dvs i nivå med mitt pers på 5 km!


Cykling 20km:

Cyklingen är också den en varvbana med vändpunkt efter ca 2,5 km. En jobbig backe finns längs med sträckningen vilket betyder att vi måste forcera den 8 gånger! Första gången bort till vändpunkten går det inte alls bra för mig. På cykelmomentet måste man ha 10 meters lucka till cyklisten framför, blir man omcyklad måste man lämna lucka och cyklar man om får det ta max 30 sekunder. Fram till vändpunkten blir min cykling acceleration, broms, acceleration, broms osv. Men efter vändpunkten har jag lämnat några cyklister bakom mig och kan trampa på ganska ostört i mitt eget tempo. Cyklingen går riktigt bra, jag cyklar om flera tjejer och killar och upptäcker att jag cyklar jämnt med Holger som jag möter vid samma backkrön varje varv. Inklusive båda växlingarna cyklar jag på 38min.


2,5km löpning:

Vid sista växlingen får jag veta att jag ligger 5a bland tjejerna, helt ok tycker jag men jag känner mig jagad av 2 löpstarka tjejer bakom mig som jag cyklade om. Efter bara några hundra meter ser jag istället tjejen som ligger 4a. Hon cyklade om mig när det var ca 7,5km kvar av cyklingen = snabbare än mig på cykling men långsammare än mig på löpning. Jag gillar att jaga men detta var jobbigt, i huvudet pågår liksom kampen ”jag ska ikapp” med ”jag kan nöja mig med en 5:e plats”. ”Jag ska ikapp” vinner kampen och i mål har jag 1 minut tillgodo :-) Löpningen tog 11 minuter och pulsen låg runt 190 = mycket bättre än för 2 år sedan då jag senast sprang en löptävling.


Jag slutade 3a i motionsklassen och blev slagen av ytterligare en tjej i tävlingsklassen http://apps.svensktriathlon.org/competitionresults.asp?type=details&competition_id=350&language=1, nu känns det som jag bara måste testa triathlon i sommar också! Sist jag ställde upp i duathlon kom jag sist, på 10 minuter sämre tid….

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 13 mars 2012 12:59

Jag har drömt många underbara drömmar om att börja springa igen efter förlossningen. I alla drömmar har löpningen känts väldigt bra och lätt. Verkligheten är dock väldigt annorlunda. I tre veckor har jag joggat 3-4 gånger/vecka men fortfarande får ja...

Av Emma - 3 februari 2012 16:56

Igår fyllde Julia 8 veckor så idag tyckte jag att det äntligen var dags.  Jag har väntat länge, senast jag sprang ett pass var i slutet av min semester…. Jag njöt, finns det någon bättre frihetskänsla än att få springa? De första minuterna kän...

Av Emma - 27 januari 2012 19:04

De senaste två veckorna har jag haft lite svårt att motivera mig emellanåt. En hyggligform känns väldigt avlägsen, jag saknar löpningen och ibland är jag helt enkeltför trött för att egentligen träna. Underbara lilla Julia suger energi från migäven o...

Av Emma - 10 januari 2012 15:44

I söndags genomförde jag mitt första utomhuspass sedan förlossningen. Promenad uppför Hagatoppen 5 ggr. Jag promenerade både uppföroch nerför men ändå blev det fruktansvärt jobbigt. Jag har glömt hur jobbigtdet kan vara att träna och inte blir det ...

Av Emma - 1 januari 2012 22:36

Årets första träningspass blev lite intervaller på crosstrainern i dryga 30 min. Att passetblev så ”långt” som 30min innebär att det först nu börjar kännas som riktigträning, härligt! Har ingen aning om hur orken egentligen ligger till me...

Ovido - Quiz & Flashcards