Alla inlägg under maj 2010

Av Emma - 4 maj 2010 08:21

Markus känner av en "klump" i halsen, jag har känt av en "klump" i halsen i två veckor så jag har slutat bry mig. Så frågan är om Markus håller på att bli sjuk eller om vi kommer att klara oss? Har han drabbats av inbillningssjuka som jag brukar ha inför tävling eller är det på riktigt? Om det inte blir tävling i helgen vet jag inte vad jag ska ta mig till, jag är så himla tävlingssugen!!


Idag är jag hemma på förmiddagen igen, denna gång ska vi förhoppningsvis få vår ugn repararerad. Den har ju bara varit trasig i dryga halvåret.... Jag har redan handlat mat för att laga lasagne, hoppas det blir av ikväll!


Träningsmässigt är denna vecka lugn. Idag tänkte jag springa på hemvägen från jobbet och imorgon blir det cykling t.o.r jobbet och sedan vila torsdag och fredag. Bananbeskrivningen på lördag:

1: Paddling 90min

2: Löpning + äventyrsmoment 55min

3: Cykling 120 min

4: Löpning 50 min

5: Paddling 45 min

Observera att tiduppskattningen är för vinnarna i klassen = jag och Markus kommer att vara ute på varje sträcka betydligt längre....

Av Emma - 2 maj 2010 09:36

Igår var det dags för vårläger med Stockholm Multisport. Var och en kunde välja hur man ville träna, dvs antingen hänga med på några enstaka slingor eller köra allt sammanhängade hela dagen (och kanske halva natten?). Jag och Markus hade valt ut att köra den inledande orienteringen (10km fågelvägen), delar av paddlingen (16 km) och sedan avslutade vi med ett egetkomponerat landsvägcykelpass. Totalt sett var vi ute i knappa 6 timmar. Passet var tänkt som en träning inför Trollhättan nästa helg men det finns lite frågetecken:


- Igår koncentrerade jag mig på att äta och dricka men känner ändå att jag fick i mig alldeles för lite vätska. Hur ska jag bli bättre på att dricka, framförallt på cyklingen? En lösning är att cykla med camelback = lättare att dricka ofta men MTB+ camelback innebär ibland kramp i ländryggen för mig, jag fick det senast förra helgen....


- Vågar jag ta en massa gel? Jag fick i mig lite gel på paddlingen igår. Tyvärr borde jag ha prövat löpning efter det för att se hur magen reagerade... Sedan är frågan var jag ska ha gelen för att få i mig den utan paus. På paddlingen var jag tvungen att sluta paddla för att få i mig gel = inte så bra på tävling.


- Hur ska jag få ett bättre psyke? Igår sa Markus på orienteringen "Nu ska vi bort till Stadion och sedan tillbaka". Efter kontrollen vid Stadion ökar jag tempot, känner mig pigg och vet att vi snart är klara. Då har vi plötsligt 2 kontroller kvar! Vad händer? Jo, jag vill bryta och springa tillbaka. Markus ser till att jag fortsaätter och när vi bara har en kontroll kvar så blir jag pigg igen = jag vet att vi snart är tillbaka. Dvs det verkar sitta helt och hållet i mitt huvud. Även cyklingen gick i vågor = ibland var jag pigg och ibland trött. Jag vill vara jämn istället!


Några posivita saker som vi tar med oss:

+ Vi känner båda två att vi kommer att kunna genomföra hela Trollhättantävlingen. Risken att "inte ta sig runt" känns väldigt liten men givetsvis kan det gå långsamt på slutet :-)

+ Min kropp svarade bra på det långa passet. Förutom i backarna så hängde jag med Markus bra på de platta partierna trots att vi inte hade lina på löpningen.


Idag har jag träningsvärk i ryggen och funderar på om jag verkligen orkar ut och cykla. Jag blev sliten av gårdagen!

Ovido - Quiz & Flashcards