Direktlänk till inlägg 2 januari 2010

Summering 2009

Av Emma - 2 januari 2010 18:30

Obs: Lång sammanfattning!


Tävlingar:

Tittar man tillbaka i bloggen knappa året så kan man se att jag hade många tävlingsplaner för 2009. Dock blev det inte så många genomförda tävlingar som vanligt :-) Men jag hann iaf testa ett triathlon, det hade blivit flera starter om jag inte trillat av cykeln i början av augusti. Det jag däremot är mycket missnöjd med är jag inte startat en enda löptävling! Till stor del kan jag skylla på löparknä både i våras och i höstas men däremellan har jag haft chansen men aldrig tagit den.


Det jag däremot har tävlat är multisport, start i varenda cupen deltävling:

SARA 25:e April: 4a med Markus. Jag dog på sista OLen och var väldigt missnöjd med att all träning inte gett mer kraft till mina ben.

Trollhättan, 9 maj: 2a med Markus. Det kändes bra hela tävlingen igenom och vi var bara sekunder ifrån att slå Petra och Olof. Dagen efter fick jag löparknä :-(

Kolmården, 30 maj: 8a med Markus. Jag hade en bedrövlig dag. Orkade ingenting och fick håll på OLen. Kändes hemskt att även förstöra dagen för Markus.

Hestra, 13 juni: 3a med Markus. Nu kändes kroppen bra igen förutom ett dåligt vägval med kanoten :-) Första gången sedan Trollhättan som jag slapp få ont i knät.

Oringen 19-24 juni: 1a, 1a, 1a, 3a, 1a blev vår resulttatrad. Veckan var helt perfekt både som tävling och socialt sett med boendet. Bästa minnet är såklart vår första seger i Svenska Cupen (2a tävlingsdagen)

STAR 5 aug: 2a med Anders. Tekniska cyklingen förstörde dagen, bara att acceptera att jag är usel på det! Nästa löparknä dök upp träningen efter STAR…

Femmans Multisport Race, 3 okt: 5a med Markus. Min kropp kändes bra, vi gjorde ett dåligt cykelväg val + att Markus inte var i toppform.

Raid Uppsala 17 okt: 2a med Robban. 1orna var överlägsna, bättre än oss helt enkelt. Vi säkrade 2a platsen i cupen vilket var det viktigaste.


Utöver multisport har jag tävlat orientering, hela 21 gånger. Tyvärr behärskar jag fortfarande inte D21-banorna men det kanske kommer. Även några natt-OL starter har det blivit och natt-OL har blivit riktigt kul numera!


Träning:

Sammanfattning från Funbeat:

  • 26744 min träning (+tävling) = 445 timmar = 18 dygn och 13,7 timmar = 73 min/dag
  • Antal vilodagar = 119dagar
  • Träningsfördelning (det jag tränat mest); Cykel t.o.r jobbet = 17%, MTB = 12%, Cykel landsväg = 11%, Paddling (kajak+kandensare) = 10%, Multisport (träning+tävling)=10%, Löpning=9%, OL=8%, Simning = 7%

I jämförelse med 2008 vilar jag ung. lika mycket (119 dagar kontra 130 dagar) men däremot har jag tränat hela 20 min mer per dag i snitt. Markus har ”bara” tränat ca 47 min/dag så jag leder stort :-) Jag har tränat förvånansvärt mycket löpning med tanke på löparknäna som ställt till det rejält för mig. Däremot fyllde styrketräning endast ut 2% av min träning, det säger en del….


Årets höjdpunkter:

Mallorca + Oringen. Bättre semestrar får man leta länge efter!!!


Skador+sjukdomar:

Jag har endast varit sjuk 3 gånger, det är lite för att vara mig. Sista omgången i början av december var dessutom lindrig utan feber.

Jag gillar att springa, jag har lättast för löpning men om jag aldrig får vara skadefri så är det omöjligt att bli bättre!!! Så jäkla irriterande! Cykelvurpan i augusti kom väldigt olägligt och förstörde 2 triathlonstarter samt Kristinehamn Adventure Race där jag skulle fått köra lång klass.


2009 har varit både ett roligt och bra år, jag börjar nästan känna mig som en multisportare :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 13 mars 2012 12:59

Jag har drömt många underbara drömmar om att börja springa igen efter förlossningen. I alla drömmar har löpningen känts väldigt bra och lätt. Verkligheten är dock väldigt annorlunda. I tre veckor har jag joggat 3-4 gånger/vecka men fortfarande får ja...

Av Emma - 3 februari 2012 16:56

Igår fyllde Julia 8 veckor så idag tyckte jag att det äntligen var dags.  Jag har väntat länge, senast jag sprang ett pass var i slutet av min semester…. Jag njöt, finns det någon bättre frihetskänsla än att få springa? De första minuterna kän...

Av Emma - 27 januari 2012 19:04

De senaste två veckorna har jag haft lite svårt att motivera mig emellanåt. En hyggligform känns väldigt avlägsen, jag saknar löpningen och ibland är jag helt enkeltför trött för att egentligen träna. Underbara lilla Julia suger energi från migäven o...

Av Emma - 10 januari 2012 15:44

I söndags genomförde jag mitt första utomhuspass sedan förlossningen. Promenad uppför Hagatoppen 5 ggr. Jag promenerade både uppföroch nerför men ändå blev det fruktansvärt jobbigt. Jag har glömt hur jobbigtdet kan vara att träna och inte blir det ...

Av Emma - 1 januari 2012 22:36

Årets första träningspass blev lite intervaller på crosstrainern i dryga 30 min. Att passetblev så ”långt” som 30min innebär att det först nu börjar kännas som riktigträning, härligt! Har ingen aning om hur orken egentligen ligger till me...

Ovido - Quiz & Flashcards