Alla inlägg under juli 2009

Av Emma - 11 juli 2009 18:47

Hur ska det gå egentligen? Vad har jag gett mig in på? Hur gör man med nummerlappen, simmar man med den? Vad ska jag ha på mig, ska jag klä på mig något efter simningen eller ska jag simma i kläderna? Strumpor eller inte efter simningen? Kommer vi få använda våtdräkt?


Jag är ett planeringsfreak och att delta i något nytt där jag inte har stenkoll gör mig lite lätt stressad. Inte hjälper det att vattentemperaturen är på gränsen till att vi inte kommer få använda våtdräkt, att mina armar bara dog igår när vi simmade, jag fick håll på onsdagens löppass och cyklingen inte heller kändes på topp igår. Dessutom kommer jag sist imorgon såvida inte några riktiga motionärer deltar. Suck, jag hatar att komma sist. Jag deltog på en duathlon förra våren, var enda dam i motionsklass och hopplöst sist hela loppet igenom efter alla i tävlingsklassen....


Kort distans imorgon:

750m simning

20 km cykling

5 km löpning


Vill ju gärna sätta upp lite tidsmål men vet inte om jag vågar. Hoppas på cykling runt 40 min och löpning ner mot 23 min, det visar sig imorgon om jag klarar det! Kan nog lika gärna bli 45 min och 25 min :-)

Av Emma - 9 juli 2009 21:19

Idag var jag förbi kajakklubben för att få en egen nycket till kajakförrådet. Självfallet måste vi betala tillbaka på något sätt och detta blir genom att sitta vakt vid klubbens öppettider några gånger per år. Men det kan det helt klart vara värt. Öppettiderna är bara 2 timmar/gång och då kan jag och Markus vara där samtidigt så paddlar man respektive vaktar en timme var vid varje tillfälle. Känns inte så betungande.


Så nu kan vi mao paddla när vi vill och får tillgång till alla klubben kajaker. Jag passade på att utnyttja min nyckel redan idag och det var faktiskt första gången som jag paddlade helt själv. Paddlade Citius 55 idag igen men den kändes nog bättre förra gången. O andra sidan fastnade lite växter i rodret som jag var tvungen att paddla med dryga kilometern innan en brygga dök upp- det var jobbigt vill jag lova. En ren befrielse att sedan paddla vidare utan den bromsande växten. Inte en enda droppe regn kom medans jag paddlade - det måste vara en enorm tur på denna regniga dag!Dagens enda minustecken med paddelturen var att jag återigen fick ont i handleden. Måste verkligen be någon om hjälp som kan hjälpa mig med tekniken!

Av Emma - 8 juli 2009 20:09

Igår gjorde jag ännu en grej för första gången i mitt liv, jag paddlade i en drakbåt tillsammans med ett gäng SMSare samt några drakbåtspaddlare. Johan från klubben är ockå tränare för landslaget i drakbåtspaddling och ville lära oss multisportare lite tekniktips som vi kan ha nytta av i kanadensarpaddlingen. Just nu inväntar jag bara en grym träningsvärk då gårdagen blev riktigt jobbig för vissa muskler i ryggen och axlarna. Tekniken, tveksam om den går att överföra helt och hållet till kanadensaren, bla så blir kanadensaren vädligt gungig om man pendlar för mycket med överkroppen men många av tekniktipsen ska jag helt klart ta till mig. Nästa onsdag är det dags för nästa omgång!


Söndags och måndag bestod annars av annan paddling i form av kajak. På söndag fick jag provpaddla några kajaker hos Kajaksidan och några, speciellt TTn kändes rimlig att klara av. Däremot satte jag mig i Python, och fastän denna kändes stabilare än Rocket+ (där jag nästan badade trots att jag höll i bryggan) så vågade jag inte provpaddla Python heller. Hade ingen lust att bada helt enkelt. I måndags däremot blev jag nästan kär, Sollentunaklubben har köpt in nya kajaker "Kanuk Citius" och dessa kändes helt grymma. Citius 51 var lite för rank för mig men nog fasiken ska jag lära mig den under sommaren medan Citius 55 var perfekt för tillfället. Endast 12 kg vägde de också så om någon hör talas om en begagnad till salu, tveka inte, hör av er till mig!!!!!


Idag blev jag däremot grymt besviken på min kropp. Jag hade laddad för ett intervallpass innan middagen, fulladdad lergryta som står i ugnen medans jag tränar :-), men jag klarade bara halva passet sedan var jag tvungen att avbryta pga av håll. Andra gången i år, förstår inte varför..... Suck!

Av Emma - 5 juli 2009 20:42

Min semestervecka har verkligen varit bra med helt fantastiskt väder. Men är det något som jag har haft svårt för så är det att träna på när jag väl får tillfälle att slöa till mig. Då tar liksom slöa Emma överhanden och träningen blir minimal. Jag vilade både i torsdags och fredags. Ursprungsplanen var orientering på torsdagskvällen men det satte kvisten i ögat stopp för, fredagsplanen var landsvägcykling men då tog slö-Emma överhanden. Dessutom är det tråkigt att träna själv, känns som jag var väldigt ensam om att ha semester förra veckan!

Igår fick vi i alla fall till lite multisport. MTB, inlines, paddling och OL tillsammans med andra Stockholmmultisportare vid Järlagården. Vi fick tyvärr avbryta passet på orienteringen pga det helt sanslösa åsk-regnvädret som drog över oss. Det kändes som någon hällde vatten över oss med hinkar. Vi avbröt främst pga åskan, planen var att paddla 5 km tillbaka men istället sprang vi till bilarna och åkte och hämtade kanoterna/kajaken. Ibland måste man ge sig helt enkelt….

Så efter vila idag igen så gäller nya tag imorgon. Mitt öga är helt friskt, jag ser inte suddigt längre och dessutom verkar jag mycket mer träningseffektiv när jag jobbar!

Av Emma - 2 juli 2009 12:24

Gårdagen var tänkt som en perfket semesterdag blandat med bra träning. På dagen åkte jag och Helena och hennes hund Benson ut till Brottby, hämtade mammas hund Bella och åkte sedan till en liten sjö mitt ute i skogen där man kan vara helt ensamma. Helt underbart fridfullt där vid den lilla sjön och riktigt varmt i vattnet var det också! Märkte dessutom skillnad på smaken på vattnet (jag får alltid vatten i munnen när jag crawlar lite), denna sjö smakade rent!


På em/kväll tar jag cykeln till trekvällars och möter upp Markus och Emelie på vägen. Tar en Ö7, blå bana. Det var länge sedan jag orienterade och självfallet börjar jag med en megabom, när jag ska lära mig att ta det lungt till 1an? Efter det släppte det och kartan stämde överens med det jag såg och jag hittade kontrollerna. Stigarna försökte jag undvika då det fanns långt många fler än de som var utmarkerade på kartan. På slutet av banan händer det, jag springer rakt in i änden på en gren, rakt in i mitt vänstra öga. Det gör bedrövligt ont och självfallet blir jag riktigt rädd för hur det gick med ögat. En tjej tittar i mitt öga och säger att det blöder så jag går närmaste vägen tillbaka till TC. Så synd, det var riktigt roligt att orientera när väl den stora missen var avklarad.


Så slutet på dagen blev allt annat än kul. Ögat rinner tårar och bultar hela kvällen (blodet kan inte ha kommit från ögat). Att cykla hem är givetsvis omjöligt och jag får skjuss av Uffe till Stadion där Markus senare hämtar upp mig (han var tvungen att cykla hem först). Dock så hade de som gav mig kloka råd igår rätt, efter en natts sömn så känns ögat mycket bättre. Idag är det svullet, lite rött, jag ser lite suddigt (men det kan bero på den mindre ytan att titta med) och det är lite ömt. Men smärtan och rädslan att det var något riktigt fel med ögat är borta, kanske är det glasögon på nästa OL som gäller? 

Ovido - Quiz & Flashcards