Alla inlägg den 3 februari 2009

Av Emma - 3 februari 2009 20:33

Idag var det dags för mitt och Markus besök på LactLab. Där skulle vi göra ett uthållighetstest där man mäter puls och mjölksyra i olika farter/pulsnivåer på ett löpband. Och sånt här gillar jag, statistik, analys och diagram:-)


Vad sa då mitt test? Det första testledaren sa om både mig och Markus var: är du en högpulsare? Och det är väl det minsta man kan säga. Ibland tror folk att våra pulsklockor inte fungerar eller är felkalibrerade när vi nämnder våra pulsnivåer, nu äntligen fick vi bekräftat att våra pulsklockor fungerar alldeles utmärkt. Jag fick starta på en fart på 8 km/h, riktigt lågt med andra ord. Här skulle jag jogga i 4 min sedan var det dags för pulsavläsning i slutet och blodprov. Denna procedur upprepades sedan 5 ggr till och varje gång ökades farten med 1,5km/h. Mina resultat blev:

Hastighet     Puls     Lactat

8 km/h         144      1,38

9,5 km/h      161      1,70

11 km/h       172      1,36

12,5km/h     184      2,22

14km/h        192      3,53

15,5 km/h    202      5,60

När den sista intervallen var avklarad på en puls på ca 200 så kändes det både i lungor och ben, det lovar jag! Hur som helst tycker jag att mina resulatat stämmer in på hur jag tränar. När jag kör långpass bör jag ligga på pulsnivån 161-174, snabbdistans och tröskelintervaller 174-189 och de riktigt högintensiva intervallern bör ligga på pulsen 189-200.


Däremot fanns det testresultat som jag inte tycker stämmer. Eller finns det någon som tror att jag kan springa milen på 43 min, dessutom på en medelpuls på 191? Inte så troligt, kanske runt 47-48 minuter.... Däremot känns 21:30 på 5 km rimligt eftersom jag sprungit 5 km på 22minuter, men då har min medlepuls legat på 195+ och inte på 191 som testet förelår. Men så är det också lättare att springa snabbt på löpband så farterna borde inte stämma helt och hållet. Kanske är dessa tider roliga mål att jobba emot istället?


Annars till det roligaste, hur många tror på att man kan mäta fetthalt genom att ställa sig på en specialvåg? Tror ni på det så tillhör jag de överviktiga människorna numera :-)

Ovido - Quiz & Flashcards