Alla inlägg den 25 februari 2009

Av Emma - 25 februari 2009 22:53

är verkligen starka när det gäller backar och terränglöpning i obanad terräng. Speciellt i nerförsbackarna jag blir gång på gång förvånad över hur snabbt de kommer ner, de verkar inte märka av varken halka eller "stup".


Igår var det dags för den första träningen med Täby OK. Tyvärr valde jag att komma dit på sportlovsveckan så det var inte så många där. Först var tanken att vi skulle springa 3 minuters intervaller på en grusväg och jag tänkte att det passar mig, kanske slipper jag skämmas. Men planen ändrades och istället belv det ett varv på reflexbanan. Reflexbanan som innebär småstig, backar och obanandterräng. Perfekt för orienterarna, perfekt som träning till mig men ack så jobbigt. Jag flåsade och kämpade medan de andra verkade flyta fram i skogen, som dessutom hade 1 dm tjockt lager med snö dagen till ära. Efter några minuter var min puls uppe i över 180 och där höll den sig. Mestadels runt 190 faktiskt.


Sammanfattningsvis blev det ett 10 km långt intervall pass för mig med endast några mindre återhämtningstillfällen. Lägg där till att de som pressade upp tempot var män i 50års åldern så kanske ni förstår min frustration lite mer....


Och ni som inte testat reflexbanan i Skavlöten - gör det!

Ovido - Quiz & Flashcards