Alla inlägg den 6 september 2009

Av Emma - 6 september 2009 18:26

Vad kan man säga, NordicBet hade rätt med att ranka mig och Anders 2a på deras odds. En del av er få som röstade här på bloggen var lika optimistiska som mig och Anders. Men när arrangören utlovar teknisk cykling då ska man inte satsa pengar på Emma :-)


Kanot-OL

Kanotsträckan flöt på ok, lite småstrul vid kontrolltagningarna men inget som vi tappade mängder på. Tror vi växlade in som 4a eller 5a.


MTB

Sträckan började med att vi var tvungna att leda cyklarna förbi en hästgård. Här har Anders så bråttom att han ramlar när han hoppar av cykeln. Det gick bra men han lär ha fina blåmärken idag.  Helt i onödan eftersom jag inte är så snabb på och av cykeln :-) Först cyklade vi några kilometer grus och asfalt och kom genast ikapp 2 lag. Sedan startade den långa snitslade tekniska cyklingen. Det gick så dåligt, antingen vågade jag inte eller så kunde jag inte cykla, för svårt helt enkelt. I början vågade jag inte heller cykla nerför, vurpan gjorde sig påmind :-( Mitt på tekniska partiet gick dessutom vår lina av, Anders måste ha fastnat i en gren eller likande. Det enda som är positivt från cyklingen var att vi kom ikapp lag när det blev lätt cyklat igen, trots att Anders inte kunde dra mig. Däremot kunde han putta i uppförsbackar :-) Tror vi växlade som 2a men vi hade tappat rejält på täten.


Coastalering

Löpningen började i ett helt ok tempo, inte mördande snabbt som jag hade befarat. Sedan kom uppförsbackar och mina ben dog! Första simpassagen var välkommen för jag var riktigt kissnödig och blev tvungen att göra som man gjorde när man liten = kissa i vattnet :-) Efter passage 1 var det dags för klipphopp där jag fick en kallsup. Efter simpassage 2 blev det en längre löpsträcka till repmomentet och här börjar jag bli ganska trött, Anders däremot verkade rätt pigg.  Repmomentet = firningen fick Anders ta medan jag fick gå en omväg för att komma ned. Under den obligatoriska stopptiden på 12 minuter inser vi att vi har 7 minuter upp till Olof & Petra = ointagligt men endast ca 1-2 minuter ner till 3an och 4an. Här gällde det att ladda batterierna och vara beredd på en jobbig sista del av banan.

Efter firningen går 3orna om oss och vi växlar in strax efter dem ut på sista 3km orienteringen.


Orientering

Komiskt, mitt hår hade fastnat i en dragkedja på flytvästen. Som tur var kände jag det och försökte aldrig ta av mig den efter coastaleringen utan fick springa i flytvästen även på orienteringen. Anders började genast skena iväg för att komma ikapp de som låg 2a och det blev en hård kamp hela sista sträckan. Emellanåt drog Anders linan i botten (ingen mer elasticitet fanns kvar) så det säger allt om hur mycket starkare än mig han var. Min uppfattning var att han ökade hela tiden, imponerande. Vid näst sista kontrollen får vi en liten lucka. Laget efter har en tjej som är stark (elitorienterare) och en kille som är trött och ingen lina.  Jag hör att tjejen försöker peppa genom att säga att jag är trött (vilket nog sporrar mig mer än hennes kille ) så det slutar med att  vi slår dom :-) Som vanligt är jag sur på mitt psyke då jag tänkte ge upp 2a platsen mitt i sträckan. Som tur var gav aldrig Anders upp, Tack Anders!


Målgång

Ordförande Hanell har tydligen en filmsnutt på mig när jag ligger i gräset, undrar om jag någonsin vill se den?

Håret som fastnade i flytvästen – Anders fick använda sax :-)

Totalvinst i Svenska Cupen? Nej det känns långt borta nu, det var Olof och Petra som vann.

Ovido - Quiz & Flashcards