Alla inlägg under januari 2010

Av Emma - 7 januari 2010 09:00

Varför klagade jag på kylan igår? Jag kom tillslut ut på ett skidpass ute i Rotebro eftersom vi ändå skulle dit på middag. Bisslinge golfbana i Rotebro har 3 slingor (2,6km, ca 4,6km och ca 6,7km) och alla spår var bra. Inte ett endaste genomslag och tack vare att det varit mildare förut och nu fryst på så hade man GLID! Jag tillbringade två fantastiska timmar på golfbanan, glidet var bra, fästet var bra, kroppen kändes bra och sista timmen åkte jag med pannlampa vilket bara höjer "mys"-faktorn. I efterhand ångrade jag att jag inte åkte längre men ca 17 minusgrader tar ut sin rätt, speciellt när vattnet fryser och man börjar bli törstig :-)


Så varför sitter jag här igen på mn lediga dag och drar mig för att ge mig ut? Har faktiskt inget bra svar på det, nu är det dessutom bara 7 minusgrader ute!

Av Emma - 6 januari 2010 11:19

Jag hatar att inte träna pga vädret, en så otroligt dålig ursäkt. Igår blev det så, planen var antingen skidåknig med pannalampa eller refelxbana med avslutande middag med Hanna och Björn. Men när temperaturen visade -20 gr i Täby var det ingen som hade lust att ge sig ut längre. Så det blev pizza, glass och Wii-spel. Även om vi blev varma av Wii-spelandet kan det knappast kallas träning :-)


Idag har jag samma problem igen, ska vi ge oss ut i kylan? Simhallen har öppet men har ingen crawlbana och simma sick-sack är inget kul. Sedan finns trainern, det tråkigaste som finns men jag skulle verkligen behöva ett cykelpass... Jag ska iaf börja med att ta in skidorna och sätta på lite vallatejp, jag är såååå trött på bakhalt. Oavsett om det blir skidor idag eller inte så är jag ledig imorgon så det vore bra att ha skidorna klara.


I måndags simmade jag på kvällen och fastän jag fortfarande har lite förkylningskänningar så kändes kroppen bra att träna med. Dock så går det så långsamt när jag crawlar, hoppas Per har rätt med att det går att lära mig att crawla fortare!

Av Emma - 4 januari 2010 18:26

Glömde nästan det viktigaste inför 2010, jag vill köra en solo multisporttävling. Det vore himla kul att träna inför en tävling och veta att det bara är mig det hänger på. Förra året fegade jag ur inför Kristinehamn Adventure Race och senare kunde jag inte heller starta duo-klassen heller pga cykelvurpan. Men i år ska jag bara starta långa klassen solo i Kristinehamn, perfekt för då måste jag träna en massa kajakpaddling!


Förra veckans träning:

Måndag - torsdag: Dryga 9 timmars skidåkning fördelat på ett pass per dag.

Fredag-lördag: Sjukdom

Söndag: Halvsjuk och 36 min skidåkning.

Totalt: dryga 9,5 timmars träning

Av Emma - 3 januari 2010 16:37


Idag åkte vi ut till Brottby och åkte lite skidor på golfbanan. Spåren var helt ok och ingen trängsel över huvudtaget :-) Men fastän jag har känt mig rätt så frisk igen (det var visst en snabbförkylning jag fick på nyår) så var inte kroppen redo för träning. Så det blev bara ett varv. Imorgon blir det simning och sedan hoppas jag på att kunna träna normalt på tisdag/onsdag igen.


Hur ser då säsongen 2010 ut? Egentligen borde jag inte skriva ned något, det blir ändå aldrig som jag vill. Så jag kallar istället detta för en önskelista för 2010:


Tävlingar:

  • Multisport: Jag och Markus hoppas på att alternera mellan korta och långa klassen i multisportcupen. Känner vi att lång klass inte är något för oss så tävlar vi bara kort klass men testa lång klass ska vi iaf göra. Kanske ställer vi även upp i Polarpuls 24 timmars tävling i augusti om vi hittar några som vill tävla med oss.
  • Triathlon: Förhoppningsvis simmar jag bättre och snabbare i sommar. Om simningen blir bättre tror jag det blir ännu roligare att testa mer triathlon så minst 2 tävlingar hoppas jag på!
  • Öppet spår: Planen kvarstår, jag ska försöka ta mig igenom Vasaloppet. Det blir i så fall en start i Öppet spår.
  • Löpning: Är jag skadefri måste jag få till en miltävling!

Träning:

  • Träningsmängd: Mitt mål är inte att öka träningsmängden mera. Kanske blir det så ändå men det är inte ett mål. 450 träningstimmar/år för en motionär är tillräckligt, däremot vill jag träna lite mer intensiva pass.
  • Jag vill egentligen bli bättre på alla grenar men det går givetvis inte :-) Det blir fokus på simning så länge som isen ligger och sedan ska jag paddla mera. Planen är att köpa en till kajak i vår och sedan kunna köra någon multisporttävling i kajak under året. Då måste vi helt enkelt ha en varsin kajak.
  • Orientering nämnde jag inte under tävling eftersom jag ser alla OL-tävlingar som träningar. Givetvis ska jag fortsätta orientera och jag hoppas även på att löpträna mer nästa år.
  • Träningsresor: Jag hoppas på en repris till Mallorca i vår. Sedan blir Oringen en träningssemester också sneglar vi på fjällorientering (patrulltävling) i augusti.

Så om ett år kan jag sammanfatta 2010 och se om någon av mina önskningar gick i uppfyllelse.

Av Emma - 2 januari 2010 18:30

Obs: Lång sammanfattning!


Tävlingar:

Tittar man tillbaka i bloggen knappa året så kan man se att jag hade många tävlingsplaner för 2009. Dock blev det inte så många genomförda tävlingar som vanligt :-) Men jag hann iaf testa ett triathlon, det hade blivit flera starter om jag inte trillat av cykeln i början av augusti. Det jag däremot är mycket missnöjd med är jag inte startat en enda löptävling! Till stor del kan jag skylla på löparknä både i våras och i höstas men däremellan har jag haft chansen men aldrig tagit den.


Det jag däremot har tävlat är multisport, start i varenda cupen deltävling:

SARA 25:e April: 4a med Markus. Jag dog på sista OLen och var väldigt missnöjd med att all träning inte gett mer kraft till mina ben.

Trollhättan, 9 maj: 2a med Markus. Det kändes bra hela tävlingen igenom och vi var bara sekunder ifrån att slå Petra och Olof. Dagen efter fick jag löparknä :-(

Kolmården, 30 maj: 8a med Markus. Jag hade en bedrövlig dag. Orkade ingenting och fick håll på OLen. Kändes hemskt att även förstöra dagen för Markus.

Hestra, 13 juni: 3a med Markus. Nu kändes kroppen bra igen förutom ett dåligt vägval med kanoten :-) Första gången sedan Trollhättan som jag slapp få ont i knät.

Oringen 19-24 juni: 1a, 1a, 1a, 3a, 1a blev vår resulttatrad. Veckan var helt perfekt både som tävling och socialt sett med boendet. Bästa minnet är såklart vår första seger i Svenska Cupen (2a tävlingsdagen)

STAR 5 aug: 2a med Anders. Tekniska cyklingen förstörde dagen, bara att acceptera att jag är usel på det! Nästa löparknä dök upp träningen efter STAR…

Femmans Multisport Race, 3 okt: 5a med Markus. Min kropp kändes bra, vi gjorde ett dåligt cykelväg val + att Markus inte var i toppform.

Raid Uppsala 17 okt: 2a med Robban. 1orna var överlägsna, bättre än oss helt enkelt. Vi säkrade 2a platsen i cupen vilket var det viktigaste.


Utöver multisport har jag tävlat orientering, hela 21 gånger. Tyvärr behärskar jag fortfarande inte D21-banorna men det kanske kommer. Även några natt-OL starter har det blivit och natt-OL har blivit riktigt kul numera!


Träning:

Sammanfattning från Funbeat:

  • 26744 min träning (+tävling) = 445 timmar = 18 dygn och 13,7 timmar = 73 min/dag
  • Antal vilodagar = 119dagar
  • Träningsfördelning (det jag tränat mest); Cykel t.o.r jobbet = 17%, MTB = 12%, Cykel landsväg = 11%, Paddling (kajak+kandensare) = 10%, Multisport (träning+tävling)=10%, Löpning=9%, OL=8%, Simning = 7%

I jämförelse med 2008 vilar jag ung. lika mycket (119 dagar kontra 130 dagar) men däremot har jag tränat hela 20 min mer per dag i snitt. Markus har ”bara” tränat ca 47 min/dag så jag leder stort :-) Jag har tränat förvånansvärt mycket löpning med tanke på löparknäna som ställt till det rejält för mig. Däremot fyllde styrketräning endast ut 2% av min träning, det säger en del….


Årets höjdpunkter:

Mallorca + Oringen. Bättre semestrar får man leta länge efter!!!


Skador+sjukdomar:

Jag har endast varit sjuk 3 gånger, det är lite för att vara mig. Sista omgången i början av december var dessutom lindrig utan feber.

Jag gillar att springa, jag har lättast för löpning men om jag aldrig får vara skadefri så är det omöjligt att bli bättre!!! Så jäkla irriterande! Cykelvurpan i augusti kom väldigt olägligt och förstörde 2 triathlonstarter samt Kristinehamn Adventure Race där jag skulle fått köra lång klass.


2009 har varit både ett roligt och bra år, jag börjar nästan känna mig som en multisportare :-)

Av Emma - 1 januari 2010 11:55

Avslutet på 2009 var riktigt bra. Igår hade vi -9gr i Bruksvallarna och det var härligt att få åka skidor och kunna andas normalt igen. Vi tog en längre tur igår runt Funäsdalsberget med en paus hos Anna och Patrik som bjöd på våfflor. På vägen dit hade vi riktigt bra glid medan hemvägen återigen bjöd på trögt före. Väl hemma efter våra 35km var jag helt slut, undrar om jag verkligen kan genomföra Öppet spår som jag funderar på? Nyårskvällen tillbringades med de övriga i stugan med en trerättersmiddag och lite spel.


Men starten på 2010 blev mycket sämre. I natt vaknade jag av rejält halsont och idag är jag också lite snuvig och hängig. Förhoppningsvis går det snabbt över, efter gårdagens urladdning i skidspåret är det ganska skönt att vila idag. Kanske återkommer jag på nytt idag med en sammanfattning av 2009, det finns inte så mycket annat att göra här ändå :-)

Ovido - Quiz & Flashcards