Alla inlägg den 9 november 2008

Av Emma - 9 november 2008 15:32

Idag åkte jag och Markus iväg till Novembertävlingarna i Tullinge. Eftersom Markus knä inte tillåter en Ö9 start så blev det Ö8 även för mig, annars skulle Markus ha fått vänta i en evighet på mig. Jag hade gärna sprungit längre men 5,3 km orientering som Ö8 var idag är ändå ganska långt för mig.


Idag kändes allt väldigt lätt. Vet inte hur det gick till men flera gånger så spikade jag kontrollerna, visst det går långsamt emellanåt men jag brukar uppleva svarta banaor i orientering som en riktig utmaning att bara komma runt. Så när jag målstämplade och kollade på Forerunnen blev jag så glad, 54 min! Det innebär att jag var snubblande nära att springa på 10min/km i min tredje start på svart bana. De tidigare gångerna har jag varit bland de absolut sämsta, idag kom jag i mål som 27a av 47 godkända startande. Enligt winsplit hade jag två bommar. Den ena var på en kortsträcka där jag med flit tog det väldigt lungt för att komma rätt och den andra bommen kom på dagens längsta sträcka där jag var allmänt förvirrad vid två tillfällen och behövde läsa kartan (ca 1 min /tillfälle). Markus sa visserligen att banan var mycket lättare än vanliga svarta banor men det bryr jag mig inte det minsta om. Jag kommer nog fortsätta le hela kvällen ändå :-) Dagens andra höjdpunkt var annars att jag slog Markus till kontroll 1, för en gång skull klarade jag mig undan utan bom till kontroll 1 medan Markus bommade istället. Sist jag och Markus sprang Ö8 båda två var han dubbelt så snabb som mig, idag skillde det bara 12,5 minuter. Det är härligt att vara nybörjare på en sport - man kan verkligen se framstegen hela tiden! Nu längtar jag till i vår när OL-tävlingarna sätter igång igen. Jag kommer nog fega och ta röda banor de första gångerna men sedan är det full satsning på svarta banor som gäller!


Igår hade jag en slapp dag. Vi åkte och handlade mat mm, städade hemma, åkte och köpte cykel till mig, var på 1-års kalas och hade middagsgäster (min familj). Ingen som helst tid över för träning med andra ord. Funderar faktiskt på att börja springa långpass hem på fredagarna för att kunna ta en vilodag/helg. Det var himla skönt att inte tänka träning på lördagen :-)

Nya cykeln hämtar jag på tisdag så jag hoppas att det milda vädret håller i sig annars blir det halt att trampa hem den.... Just det, måste ju ta med lampa till den också. Hm bäst att börja leta på en gång :-)


Här är en bild på nya cykeln, den ser nästan likadan ut som 07:an men inte riktigt:


Ovido - Quiz & Flashcards