Alla inlägg den 4 augusti 2008

Av Emma - 4 augusti 2008 17:56

Då, 2008-01-19

Dags för fjärde minirundan för året. En vecka tidigare hade jag startat upp med träning och löpning igen efter höstens alla förkylningar och sjukdomar. Eftersom jag även besvärats av löparknä höll jag mig till en sträng plan med korta löprundor, dagens runda skulle max vara 3 km, förra rundan var 2,5 km. Jag längtade till löpturen med skräckblandad förtjusning eftersom de tidigare rundorna inte känts så bra, dvs. all kondition hade varit som bortblåst.


Denna runda var ännu värre! Löpsteg hade jag inget, jag fick kämpa för varje meter och andningen var hemsk. Att lägga till 500m tog verkligen emot den dagen och när jag kommit hem tänkte jag att jag hade en LÅNG väg tillbaka. Dessutom var detta det enda passet för dagen……



Nu, 2008-08-03

Eftersom jag ”råkat” vila i lördags skulle jag straffa mig själv med ett längre pass igår: landsvägscykling (52 min), löpning (36:40min), MTB (51min) och löpning (40 min). Inför första löprundan kände jag mig osäker på hur jobbigt det skulle bli eftersom fredagens löpning gick så tungt. Men trots cykling i benen kändes löpningen bra och jag kände mig aldrig speciellt andfådd. För första gången på länge kändes det som om jag flöt fram och att löpning är det naturligaste som finns. Här nedan finns en jämförelse mellan då och nu:

 

                                            Då                                       Nu

Sträcka:                               2,97km                                6,94 km

Tid:                                      18:20 min                             36:40 min

Hast:                                    6:10 min/km                         5:17 min/km

Medelpuls:                           182                                      164

Maxpuls:                              196                                      181


Nästa gång jag blir skadad/sjuk under en längre tid ska jag verkligen ha detta i åtanke. Det känns jobbigt att sätta igång, det tar rätt lång tid och kräver tålamod men man kommer tillbaka!
Ovido - Quiz & Flashcards