Alla inlägg den 17 augusti 2008

Av Emma - 17 augusti 2008 18:19

Japp, debuten är avklarad och jag sitter hemma i soffan och ska försöka summera gårdagens tävling (obs det blir en lång summering). Kroppen känns förvånansvärt fräsch men o andra sidan har jag inte testat att röra på den så mycket idag :-)


Innan start

Tiden innan start är alltid stressig och nervös tycker jag. Vi fick hämta ut kartorna två timmar innan start och medan jag tittade igenom vägvalen fixade Hanna med cyklar och påfyllning av flaskor mm. Trots detta blir jag stressad, finns allt vi behöver i växlingsfållan, har vi tillräckligt med dryck och energi, har jag verkligen tänkt rätt här om mina vägval? Jag fick lite stöd och hjälp från Björn om vägvalen vilket lugnade ner mig en del åtminstone.


Sträcka 1, OL 10 km

Starten går och vi hamnar ganska långt bak på en gång. Hanna är i lina bakom mig men jag drar aldrig speciellt mycket. Första kontrollerna ligger längst med en grusväg för att sprida fältet och långsträckor på grusväg är verkligen segt! Redan vid kontroll 4 kommer min dundermiss, stigen som skulle finnas enligt kartan finns inte, skogen har blivit kalhygge och jag tycker ingenting stämmer. Paniktankar hinner komma om att ”hittar vi den inte får vi bryta” och ”hur ska resten gå när jag missar redan på kontroll 4?” Efter en hel del irrandes hjälps vi åt tillsammans med ett annat mixlag och hittar tillslut kontrollen. Otroligt skön känsla att finna kontrollen tillslutJ


Resten av OL-sträckan flyter på ganska bra, jag gör ingen mer miss även om vissa sträckor givetvis kunde ha gått snabbare. Är faktiskt stolt över mig själv att jag snabbt efter missen la den bakom mig och tänkte framåt istället! Jag har ju annars stora tendenser till att fastna för det negativa…..


Sträcka 2, MTB-led + MTB-O 21 km

Början av MTB-leden går uppför, uppför och uppför till toppen av en liten skidbacke. Hanna växlar mellan att cykla och släpa cykel medan jag väljer det sistnämnda i stort sett hela vägen upp. Efter toppen av backen går det nerför och fastän Hanna får vänta in mig massor tycker jag att denna del går helt ok för fega mig. Lite senare börjar dock det mest tekniska partiet och här har jag svårt att hålla modet och humöret uppe. Jag får hoppa upp och ner på cykeln hela tiden och dessutom känner jag mig väldigt trött. Att springa med cykeln är jobbigt!


Tillslut kommer vi fram till MTB-orienteringen och äntligen byts alla rötter och stenar ut mot mestadels grusväg! MTB-O går hyfsat och vi ligger jämsides med ett annat damlag tills de gör en miss. Vid ett stigkors tar de ett vägval rakt fram, jag och Hanna tar höger och efter det ser vi dem inte mer J Tur att jag stannade och tittade på kartan en extra gång istället för att bara hänga!


Sträcka 3, Kanot-O 10 km

Efter sträcka 2 är jag riktigt trött och börjar fundera på hur jag ska ta mig igenom resten? Hanna försöker muntra upp mig och jag dricker ur en Gainomax innan vi sätter oss i kanoten. Paddlingen till första kontrollen går bra förutom själva landstigningen där jag har svårt att styra in kanoten rätt mot land. Till kontroll 2 har det börjat blåsa rätt rejält och vi är t.o.m nära att gå runt vid ett tillfälle. Som tur är kommer vågorna rakt bakifrån efter att vi rundat en udde och då blir paddlingen lite mer stabil igen. Efter kontroll 2 kommer motvinden och vägen tillbaka via kontroll 3 är ganska seg. Under hela paddlingen har jag problem med kramp i benen här och där och får byta benställning nästan hela tiden. Jag är dock rätt van vid det eftersom det händer ofta på paddlingsmomentet på tävling,.


Sträcka 4, OL 8 km

Sträcka 4 klarar vi av helt utan missar J Visst, något av vägvalen kanske inte var de bästa men utifrån de vägval vi valde hade vi ingen miss. Vid två ställen väljer vi att gena genom skogen. Terrängen var verkligen inte löpvänlig men vi tappar ingen tid på valen men har garanterat sparat en massa energi! Delar av sträckan går mycket uppför och där är jag helt klart för trött för att orka springa. Jag försöker tänka att om vi är trötta måste de andra också vara det. Hanna, stackaren, får klättra upp i utkikstornet på toppen av skidbacken medan jag får några välbehövliga vilominuter :-)


Sträcka 5, MTB-O

Planen var att byta camelback till sträcka 5 men den lånade camelbacken från Markus läcker. Tack vare snäll support från Pernilla (som redan har gått i mål) och Micke får jag nytt vatten i ena cykelflaskan och hjälp att få upp nästa Gainomax som jag hastigt klunkar i mig medan Hanna otåligt står och väntar på att få komma iväg. Jag har otroligt svårt att göra snabba byten när jag börjar bli trött!


Själva sträckan går ganska bra. Hanna drar mig betydligt mer nu och det är jag evigt tacksam för! Vid en uppförbacke på en tung och jobbig ridväg ger jag upp och ska kliva av cykeln, orkar inte trampa mig upp. Helt plötsligt hugger den värsta krampen jag någonsin varit med om tag i min högra vad. Jag skriker rakt ut och stackars Hanna tror för några sekunder att jag ramlat och skadat mig allvarligt. Jag lyckas dock stretcha ut krampen och vi kan fortsätta men visst blir jag lite fegare med att ta i varje gång det börjar dra i vaden igen.


Sträcka 6, OL 3km

Äntligen sista sträckan och en kort sådan! Jag inser att vi kommer att orka in i mål och det är en härlig känsla. Några partier är jag så trött att vi får gå och löpningen går verkligen långsamt nu men o andra sidan har vi inget lag som pressar på oss heller. Jag försöker ta det lugnt med kartläsningen eftersom mitt huvud börjar bli rätt segt men sista OL-sträckan är lätt och vi klarar oss undan utan bommar.


Målgång

Efter 8 timmar och 5 min joggar vi in i mål. Under dessa timmar har jag druckit upp 4 st Gainomax (jag verkligen gillar dem!), en camelback med svag sportdryck, ca 1,2 L vatten från olika flaskor, ätit en halv banan och en halv bars. Om detta är mycket eller lite har jag ingen aning om….. Jag försöker komma på hur många gånger jag tänkte "aldrig mera" och kommer faktiskt inte på en enda gång. Tusen tack till Hanna som pushade på mig, drog mig på cyklingen, var som en otröttlig robot i kanoten och som övertalade mig till att våga testa lång bana!

Hur gick tävlingen? Jo vi vann :-)


Ps: Vill någon köra Oslo City Challange nästa helg kan ni köpa en billig startplats av mig och Hanna.

Ovido - Quiz & Flashcards