Alla inlägg den 31 augusti 2008

Av Emma - 31 augusti 2008 18:26

Trots att jag har försökt att tänka på det som gick bra vid förra helgens orientering så har jag ändå grämt mig över min grova miss till kontroll 1. Missen som innebar 20 min och som förstörde dagen som utöver den missen gick riktigt bra! Idag och igår jag har det blivit öppna klasser i orientering och jag har tack och lov fått min revansch!


Gårdagens Ö5-bana var kort (3.5km) med många kontroller (14st). Först suckade jag åt att det var så många kontroller men väl ute i skogen var det riktigt kul! Jag fick orientera hela tiden och jag som ibland har svårt för de sista 50-100m in mot kontrollerna fick verkligen öva på kontrolltagningar. Jag hade inte en enda miss på banan, slutade 3a av 26 startande och var bästa tjej vilket alltid är ett delmål. Jag var 5 sekunder snabbare än nästbästa tjej på spurten vilket också var den totala skillnaden mellan oss – jag ska nog sluta lyssna på Markus som säger att det ser fånigt ut att spurta när man kör öppen klass J Återigen var jag ytterst nära att klara 10min/km (36:03 på 3.5 km). Självförtroendet och glädjen med orientering var helt och hållet tillbaka igen!


Idag startade jag och Markus dagen med 1 timmes MTB. Efter vår MTB-tur var det dags för mig att testa Ö6 för första gången. Jag förvarnade Markus om att han skulle få vänta länge på mig i mål och sedan gav jag mig ut på en mycket svårare bana än vad jag är van vid. Första kontrollen var en långsträcka där jag valde stigval men sedan kom det många kontroller som var mitt ute i terrängen. Enligt winsplit hade jag 4 bommar medan jag själv tyckte att det gick bra på varenda kontroll. Här märks det tydligt att jag måste ta det väldigt långsamt när det blir svårt – därav winsplits bommar. Inte heller blir jag speciellt trött av min Ö6-bana, vill jag kombinera orienteringen med löpträning måste jag helt enkelt ta lättare banor L Dagens orientering var hur rolig som helst men långt över 10min/km J. Dagens och gårdagens runda finns inlagda på Runoway www.obasen.nu/runoway (Össebydubbeln Medel Ö5+Långdistans Ö6).


Nu ska jag ta mig en ordentlig funderare på att gå med i en orienteringsklubb till nästa år. Det verkar dumt att inte göra det när något är så himla kul!


/OL-nörden

Ovido - Quiz & Flashcards