Alla inlägg den 11 augusti 2008

Av Emma - 11 augusti 2008 18:15

Efter sex dagars träning så var det dags för en välbehövlig vilodag för min kropp. Att vilan var planerad resulterade i att jag lyckades njuta av den också! Ofta blir det annars att jag tar en vilodag när jag blir lat, när vädret är uselt eller när det blir för stressigt. Tar jag vilodag för att jag är lat eller att vädret är uselt kan jag aldrig njuta av vilan, då gnager istället det dåliga samvetet att inte fullfölja träningsplanen. Så tänker jag på alla andra som säkert är ute och tränar för fullt och att det inte är konstigt att jag inte är lika bra som dem!


Att prata om en träningsplan kanske är lite dumt för jag har inte följt någon plan på väldigt länge. Istället brukar jag tänka igenom veckan och försöka få till lite av varje men även det jag känner för. Om jag aldrig tränar det jag känner för utan bara det jag borde så är jag rädd att tappa glädjen med träningen.


Igår så orienterade jag för andra dagen i rad. Det blev Ö5-bana igen och jag kan lova att benen var mycket piggare när de sluppit att cykla dryga 4,5mil innan. Men så finns det ju ett till moment i orienteringen och att benen var pigga hjälpte inte J Söndagen gick helt klart sämre än lördagen men o andra sidan var banan lite svårare också. Jag lyckades med en ganska stor miss och en liten, sedan tyckte Winsplit att jag även hade en tredje miss men det protesterar jag mot. Jag tog det lugnt för att inte missa men det gick tydligen lite väl långsamt…. Totala intrycket av helgen är i alla fall att jag känner mig lite säkrare i skogen än i början av våren och att orientering fortfarande verkligen är kul. Senare i höst kommer det flera orienteringstävlingar i närområdet och jag ser redan fram emot dem!

Av Emma - 11 augusti 2008 17:47

Nja för mig kanske man inte ska kalla det för etapp 2 och 3, etapperna är ju till för dem som startar tävlingsklass och får resultatet sammanräknat. Själv har jag startat Ö5-klassen varje dag.


Banan på dag 2 startade med en svår första kontroll. För mig kanske det är bra att kontroll nr 1 är svår för då blir jag tvingad att ta det lugnt. Nu klarade jag mig ifrån att missa till kontroll 1 för en gång skull J I övrigt kändes dag 2 rätt bra, jag gjorde lite småmissar här och där men klarade mig ifrån de stora missarna. Ändå var dag 2 resultatmässigt min sämsta.


Sista dagen blev dock nästan en fullträff. Jag gjorde 3 mindre missar varav två var riktigt klantiga. Eller vad sägs om att missa på den kontrollen som jag har för tredje dagen på raken? Dessutom andra dagen på raken från samma håll…. Eller ta fel stig i slutet av banan! Aja jag kom i mål på dryga 44 min, banan var 4,2 km och så nära 10min/km har jag aldrig varit på en Ö5-klass. Det kanske finns hopp för mig ändå? Nu ska det bli intressant att se om jag även klarar Stockholmsterrängen lite bättre i höst.


För er som bara tränar orientering med multisportklubben, naturpasset eller "veckans bana" måste jag rekommendera starkt att testa på en OL-tävling! Själv kanske jag är lite väl intresserad av statistik för jag tycker att den bästa delen är att komma hem och öppna Winsplit J Här kan man analysera varje delsträcka både placeringsmässigt och tidsmässigt. Helt plötsligt kan man se att mitt ”smarta” vägval var det långsammaste eller att en sträcka som man upplevde som sämre i själva verket gick ganska bra. Winsplit har dessutom kommit med extra material där man kan se om några i klassen har kört ”klungkörning”.

Utöver Winsplit finns även Runoway på vissa tävlingar. Här kan man rita i sina vägval på OL-kartan och få rundan uppspelad på kartan. Har man en GPS-klocka kan rundan läggas in från GPSen och då kan man se när man tagit fel kompassriktning, inte följt kompassriktningen och t.o.m se var man stannat och läst kartan (svar ja, jag måste stanna och läsa kartan). Winsplit och runoway hittar man på www.obasen.nu . För 2-dagars etapp 2 finns min runda på Runoway.


Lite statistik över min Gotlands-orientering.

Bana

Ö3, 2 dagars etapp 2

Ö5, 3-dagars etapp 1

Ö5, 3-dagars etapp 2

Ö5, 3-dagars etapp 3

Sträcka, fågelväg

5 km

4,1 km

4,3 km

4,2 km

Sträcka enl. GPS

5,8 km

6,7 km

6,3 km

- (batteritorsk)

Tid

37:23

53:09

48:17

44:35

Medeltempo (fågelvägen)

7,5 min/km

12,9 min/km

11,2 min/km

10,6 min/km

Antal startande

3

13

22

28

Min placering

1

3

11

4

Bästa placering delsträcka

1

2

2

1

Sämsta placering delsträcka

2

10

21

20

Antal bommar enl. Winsplit

0

4

3

1



Ovido - Quiz & Flashcards