Alla inlägg den 5 januari 2009

Av Emma - 5 januari 2009 16:57

Eftersom jag blivit sjukare (hosta långt ner i bröstet) så tänkte jag passa på att summera det gångna året. Träningsmässigt har jag haft ett bra år, lite sjukdomar och inga allvarliga skador. Som jag redan nämnt har jag kommit upp i snittet 54 minuters träning per dag vilket jag tycker är högt för att vara mig. Nu skulle jag snabbt kunna sätta upp målet att öka detta till 60 minuter per dag under 2009 men jag har lärt mig att vara försiktig med att avge löften vid nyår :-)

Träningssammanfattning:

·    Jag har tränat 19716 min = 328 timmar och detta är fördelat på 358 st träningspass med den absoluta träningstoppen i maj på ca 2400 minuter.

·     Det jag tränat mest är 21% MTB, 18% Löpning, 11% Orientering, 10% Landvägcykling, 11% multisport och 7% simning.

·     Jag har tränat 33 pass orientering, 19 av dessa pass är öppna banor på orienteringstävlingar

·     Jag har vilat hela 130 dagar!!!! (mycket mer än vad jag trodde)

Tävlingssammanfattning:

·     19 starter på orienteringstävlingar (1st Ö3, 14st Ö5, 1st Ö6, 3 st Ö8/Ö9)

·     Stockholm Rogaine

·     3 löptävlingar (blodomloppet, terrängsektionens KM och Ålands halvmara)

·     1 cykeltävling (Lida Loop)

·     9 multisportstarter (Oringen = 5 starter)

·     1 start i duathlon

Jag har kommit tvåa rätt många gånger i år. 2:a på Kolmårdens Adventure race, 2a på Oringen, 2a på terrängsektionens KM, 2:a i Raid Uppsala och 2:a på Stockholm Rogaine. Som tur är har jag även fått en 1:a plats på Kristinehamn Adventure Race :-). Roligaste tävlingshändelsen är dock O-ringen – det var så himla kul att få tävla 5 dagar på raken och den korta klassen var riktigt jämn!

Skador/sjukdomar

I jämförelse med förra höstens alla sjukdomar har jag haft ett riktigt friskt år. Jag har fått vila från träning pga av sjukdom i två omgångar; influensa i april och en förkylning i slutet av september. Enda skadorna är ”cykelknät” i slutet av våren och halva sommaren, hälseneproblemen under hösten och självklart sviterna efter cykelkraschen i början av september som tvingade mig till helvila i 10 dagar!

Sammanfattningsvis har detta varit ett väldigt bra år med mycket roliga tränings- och tävlingspass. Jag har verkligen fastnat för multisport och vill satsa mer på det! Att orienteringen dessutom lossnade under sommaren/hösten var det som var roligast. Mitt starkaste minne/lärdom från året är att jag är så glad att jag lever och är hel! Min cykelkrasch hade kunnat sluta hur illa som helst, det är inte alla som har sådan änglavakt.....

Ovido - Quiz & Flashcards