Direktlänk till inlägg 15 november 2008

Stockholm Rogaine

Av Emma - 15 november 2008 21:55

Sitter i soffan och mina ben är riktigt trötta efter dagens tävling! I natt fortsatte mina drömmar om tävlingen och även denna gång hade jag glömt Sport-ident pinnen men det kom jag på först ute i skogen - Kajsa var inte glad i min dröm :-)


Men jag kom ihåg pinnen och allt annat jag behövde. Vi var på plats redan kl 10 och fyllde på sportdryck samt planerade vad vi skulle ha med oss ut på banan. Vi trodde att TC skulle befinna sig i mitten av kartan men där hade vi fel så vi fick sedan ändra hela planen när vi fått kartan. Det var svårt att rita i vägvalen och planera hur man skulle ta kontrollerna, varken jag eller Kajsa har någonsin varit ute på en Rogaine-tävling.


Vi startar i ett lungt kontrollerat tempo och jag märker genast att ryggsäcken är lite väl tung. Där finns 3 Gainomax, 4 snickers, ca 1,5 L sportdryck, batteri till pannlampan samt pannlampan. Som tur är blir ryggsäkcne lättare och lättare utmed banan och när endast en Gainomax återstår känns tyngden helt ok. Vår plan för kontrolltagningen fungerar ganska bra men vi får givetsvis korta ned lite på slutet. I början gör vi en ganska stor miss och tappar kanske 10-15 min, dessa minuter hade varit bra att ha på slutet mne det är svårt till en början att orientera på 1:25000 karta när man är van med 1:10000. Vi springer i ett lungt tempo där det är platt och lättsprunget, varierar mellan gång/löpning där terrängen är svår och går i alla uppförbackar. Varken jag eller Kajsa är uthålliga nog att springa i 6 timmar så att springa i uppförsbackarna känns meningslöst.


Efter dryga 3 timmar har jag svårt att tänka rätt och förstå mig på kartan. Tur att Kajsa fortfarande var pigg i huvudet och kunde sköta kartan åt oss! När mörket kommer så ramlar jag, först gör det riktigt ont i låret men efter några minuter kan vi fortsätta precis som vanligt. Det är riktigt blött och tungt i skogen och jag tycker synd om alla som har valt att cykelorientera idag!


Efter 5:48 målstämplar vi och känner oss riktigt nöjda med dagen. Visst hade vi kanske kunnat gjort några annorlunda val men vinnarna i damklassen var långt före så dem hade vi inte kunna hota. Jag fick en ryggsäck i andrapris och jag ska snart kolla om den verkar bra :-) Det enda som jag känner mig missnöjd med är att 5:48 i skogen inte ens räckte till en mara, vi sprang endast 37 km enligt min Forerunner :-(


Nu blir det några riktigt lugna dagar då jag ska på kurs i Manchester måndag - torsdag. 2 böcker ska jag ta med mig och äta godis och slappa på kvällarna :-)

 
 
Ingen bild

AndersT

20 november 2008 07:44

Grattis! Jättebra kört.
/Anders

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 13 mars 2012 12:59

Jag har drömt många underbara drömmar om att börja springa igen efter förlossningen. I alla drömmar har löpningen känts väldigt bra och lätt. Verkligheten är dock väldigt annorlunda. I tre veckor har jag joggat 3-4 gånger/vecka men fortfarande får ja...

Av Emma - 3 februari 2012 16:56

Igår fyllde Julia 8 veckor så idag tyckte jag att det äntligen var dags.  Jag har väntat länge, senast jag sprang ett pass var i slutet av min semester…. Jag njöt, finns det någon bättre frihetskänsla än att få springa? De första minuterna kän...

Av Emma - 27 januari 2012 19:04

De senaste två veckorna har jag haft lite svårt att motivera mig emellanåt. En hyggligform känns väldigt avlägsen, jag saknar löpningen och ibland är jag helt enkeltför trött för att egentligen träna. Underbara lilla Julia suger energi från migäven o...

Av Emma - 10 januari 2012 15:44

I söndags genomförde jag mitt första utomhuspass sedan förlossningen. Promenad uppför Hagatoppen 5 ggr. Jag promenerade både uppföroch nerför men ändå blev det fruktansvärt jobbigt. Jag har glömt hur jobbigtdet kan vara att träna och inte blir det ...

Av Emma - 1 januari 2012 22:36

Årets första träningspass blev lite intervaller på crosstrainern i dryga 30 min. Att passetblev så ”långt” som 30min innebär att det först nu börjar kännas som riktigträning, härligt! Har ingen aning om hur orken egentligen ligger till me...

Ovido - Quiz & Flashcards