Alla inlägg under november 2009

Av Emma - 12 november 2009 21:13

Kul att jag fick så många kommentarer till mitt träningsschema, nu har jag gjort några förändringar:
 
1) Core-passet på onsdagar har visat sig vara ett Corepass med hantlar dvs både bål och överkroppsstyrka. Därmed tar jag bort tisdagens styrkepass och nöjer med med Corepasset (bål + överkropp), ett pass hemma (bål, överkropp + ben) samt att jag lägger till löpskolning 1 ggn/vecka som får symbolisera det andra styrkepasset för benen.
 
2) Besöka simhallen 3 ggn/vecka känns lite mycket och är dessutom tidsineffektivt. Mao så kombinerar jag ett av simpassen med ett vattenlöpningspass.
 
3) Jag har bestämt mig för att testa periodisering, 2 hårda veckor följt av en lugn vecka. För att orka träna mycket behöver jag nog en vilovecka då och då att se fram emot. På de lugna veckorna kommer jag att dra ner på antalet pass.
 
Så nu känns träningsschemat bättre + att det finns mer utrymmen för att flytta vissa pass och t.ex.  lägga till det där fjärde löppasset. De hårda veckorna ska jag försöka hålla träningsschemat men det kan bli svårt med tanke på att vintern brukar ställa till det en del :-)
 
Måndag: Cykel t.o.r jobbet (t.o.r ca 4 mil) + simning med vattenlöpning på kvällen
Tisdag: Vila , alternitv att flytta något eller båda av måndagspassen till tisdagen eller köra ett 4e löppass.
Onsdag: Corepass + SMS-spinning (båda på kvällen)
Torsdag: Simning (morgon eller på kvällen efter backträningen) + stavgång/backintervaller (kväll)
Fredag - söndag: Ett pass paddling, ett pass OL/löpning, ett pass cykel, ett pass styrka.
 
Blir det snö (skidåkning) eller is (ingen paddling + ev. skridskoåkning) så blir det förändringar. Jag startar träningsschemat på måndag om 1,5 vecka och då tänkte jag sammanfatta varje veckas träning på bloggen. På så vis får jag lite press på mig att följa schemat eftersom ni läser bloggen :-)
 
v. 48-49: hårda veckor
v. 50: lugn vecka
v. 51-52: hårda veckor
v. 53: skidvecka i Bruksvallarna, annan träning men knappast en lugn vecka :-)
v. 1: lugn vecka
v. 2-3: hårda veckor osv......

Av Emma - 11 november 2009 21:55

Förra veckan sov jag otroligt dåligt. Hade ingen aning om varför men det var väldigt frustrerande att ligga och titta upp i taket, det tillhör inte vanligheterna att jag sover dåligt! Natten till måndag och tisdag var bättre och natten till idag sov jag äntligen riktigt bra.


Nu i efterhand tror jag att jag kommit på varför jag sovit dåligt - jag har ju knappt tränat! Med förra veckans vaccinering och efterföljande feber så kom jag inte ens upp i 3 timmars träning. Igår cyklade jag fram och tillbaka till jobbet = ca 2 timmars träning och jag sov åter som en stock. Hm, idag har jag vilat och målat trappa istället, undrar vad det ger för resultat på sömnen?

Av Emma - 8 november 2009 17:33

Idag har jag klantat mig. Först när vi nästan är framme vid orienteringstävlingen upptäcker jag att jag lämnat OL-skorna (icebugen) hemma! Det är blött och halt överallt i skogen så jag får springa D21-klassen i mina löparskor. Tyvärr beror det inte på mina löparskor att det tar mig 80 min att komma runt mina 5,9 km (fågelvägen) idag utan jag klantar mig givetsiv i skogen också. Megabom till 1an, en stor bom på slutet samt två småbommar hann jag med innan jag tillslut stämplade in i mål. När ska jag lära mig att ta det lungt och ha koll på var jag är i skogen? Det var dock en snäll tjej som var ännu långsammare än mig så jag slapp komma sist idag också :-)


GPSen visade på 8,77 km verklig sträcka och jag känner INGENTING i knäna, yippie!!


Appropå träningsschemat jag bloggade om igår så får jag skjuta upp starten minst en vecka. Jag har påbörjat evighetsprojektet att måla om våran trappa som är i furu. Det kräver 3 lager vit färg för att få den bra och på en trappa som svänger 180° så finns det många småytor och springor att fylla....

Av Emma - 7 november 2009 14:40


Planen var att låta hela November passera som en lugn träningsmånad där jag bara ska träna det jag känner för. Men med en titt i träningsdagboken på funbeat så blir detta den 6:e!!!! veckan på raken som jag inte kommer upp i mina vanliga 10 timmars träning. Så nu kanske det är dags att sätta fart? Kroppen har fått slappa tillräckligt, nu är det dags att strukturera träningen igen och tvinga sig ut även de gånger jag inte känner för det.
 
Här om dagen funderade jag på hur jag skulle börja springa (nu när löparknä besväret är borta igen, peppar peppar) Jag kan ju inte börja som vanligt då kommer det säkert tillbaka så tanken är att fram till nyår genomföra 3-4 löpliknande pass i veckan: 
Pass 1 = vattenlöpning
Pass 2 = stavgång i backe, ev med några löpintervaller uppför. Kanske lite löpning som uppvärmning och nerjogg.
Pass 3 = OL pass på helgen
Pass 4 = om OL passet inte är för långt kan jag lägga in ett 4e pass i form av ett kort vanligt löppass eller t.ex löpning på reflexbana.
 
Mao tänker jag inte köra några vanliga  löpintervaller. Hittills har jag fått ont i knäna efter just intervallpass och stötarna och ansträngningen ökar ju rejält med ökad fart. Planen är intervaller när jag kör vattenlöpning. Efter nyår byter jag ut vattenlöpningen mot löpintervaller  -  under förutsättning att allt känns bra.
 
Här kommer även ett förslag på träningsschema:
 
Måndag:  Cykel to.r jobbet (ca 4 mil) + simning på kvällen
Tisdag:    Vattenlöpning (morgon) + styrka (kväll) 
Onsdag:   Corepass + SMSspinning (90min) 
Torsdag:  Simning (morgon) + stavgång/backintervaller (kväll)
Fredag- Söndag: Ett pass paddling, ett pass OL, ett pass cykel, ett pass styrka. Valfri fördelning över dagarna, gärna med en vilodag.
Totalt: 3 styrkepass, 2 simpass, 3 löprelaterade pass, 3 cykelpass (4 om man räknar t.o.r jobbet som två pass)
 
Undrar om detta vinterschema skulle kunna fungera? Jag älskar visserligen att planera men håller mig rätt sällan till det planerade :-) Nu fick jag inte heller in det fjärde löppasset men det går nog att klämma in när det behövs. Jag gillar ju att springa :-) Det negativa är det blev lite träning fram och tillbaka till jobbet vilket är mycket mer tidseffektivt. Det är rätt segt att åka buss och tunnelbana 4 dagar i veckan.... Alternativt till helgpasset cykling är annars MTB t.o.r till jobbet även på fredagen.
 
Vad tror ni? Bra eller dåligt upplägg? Ska man periodisera eller inte?

Av Emma - 5 november 2009 21:15

Febern som kom i tisdags gick över till kvällen och på onsdag morgon var det som om jag aldrig haft feber. Skönt att det gick över fort men det blev en dyr vaccinering  med tanke på karensdagen....


Idag skulle jag ha åkt till Hagatoppen för backintervaller men efter att det regnat (snöblandat) hela dagen så bangade jag ur (inkl nästan alla de andra som skulle dit). Hade jag bott nära backen skulle jag inte ha tvekat men att först köra backträning och sedan frysa hela vägen hem på buss och busshållsplatser hade jag ingen lust med. Jag hade helt enkelt inte ombyte eller rätt kläder med mig. Synd med missad backkträning men jag har ju hela vintern på mig som tur är!


Istället blev det premiär på trainern som tyvärr bara fungerade halvdant. Men efter en timmes cykling var jag rejält trött så det var huvudsaken. Dessutom hann jag med lite styrketräning men jag orkade bara mig igenom övningarna för bålen, benen var för trötta och när det var dags för överkroppen så bangade jag för andra gången för dagen.


Nu är det dags för slö-Emma att äta, duscha och sova :-)

Av Emma - 3 november 2009 09:23

Jag har länge tvekat men tillslut bestämde jag mig för vaccinering och så fick det bli. Igår gick jag till "drop in" vaccineringen på läkarmottagningen som ligger vägg i vägg med jobbet så nu har jag fått min spruta. Och givetsvis tillhör jag dem som får feber av sprutan så nu ligger jag hemma och är svag och vek.
 
 
Först var jag emot att vaccinera mig men det avgörande var att jag faktiskt har både ansträngningsastma och förkylningsastma och influensan verkar vara farlig mot just andningsvägarna. Kanske var det fel beslut men nu är det oåterkallerligt! Det är iaf skönt at kunna vara sjuk utan panik, ingen tävling som blir lidande och dessutom borde febern släppa på en eller två dagar.

Av Emma - 1 november 2009 19:44

Så var även Höstlunken avklarad. Jag och Carro gjorde ett helt ok lopp men vi sprang ändå in hela 20 minuter efter de bästa tjejerna (1.50h mot 1.30h) Banan avklarades utan några stora missar men 5-6 kontroller gjorde vi småmissar på helt klart. Tittar man sedan på winsplit http://www.obasen.nu/winsplits/online/sv/default.asp?page=classes&databaseId=13055 så är vi ca 1-2 minuter efter de bästa på varje kontroll (utom 2 kontroller som vi vann) och lägger man ihop alla småmissar så är det iaf halva avståndet upp till de bästa. Hur fasiken ska jag lära mig att ta kontrollerna bättre? Idag är jag dock nöjd, ca 10min/km är bra, visserligen drog Carro mig på ena långsträckan och upp till nästsista kontrollen där det var många höjdmetrar men det ska inte ha gjort så jätte många minuter skillnad. Däremot var jag betydtligt tröttare i mål, så visst är det skillnad på löpstyrkan :-)


Nästa helg är jag anmäld till D21-klass långdistans, hoppas att det går bra då också! Mitt knä känns ingenting trots 14 km löpning idag (verklig sträcka, banan var 10,6km fågelvägen).


Bekännelsen: Jag är så himla godissugen hela tiden!! Idag syndade jag riktigt rejält för första gången på evigheter. Jag blandade ihop 1/3 dels muffinssmet och åt upp allting. Himla gott men nu känner jag mig uppblåst trots att givetsvis inte hade i bakpulver. Hur ska jag komma ifrån mitt godissug?



Ovido - Quiz & Flashcards