Av Emma - 2 september 2010 16:21

Visserligen är inte veckan slut men jag tror den kommer gå till historien som min slappaste på länge. Hittills har jag läst ut två böcker (Camilla Läckberg), druckit ett glas vin typ varje dag samt sovit längre än vanligt varje morgon. Inte heller har jag några träningspass inplanerade.

Skadestatus:

• Handled: Dagen efter tävlingen svullnade min handled upp. Jag tror den helt enkelt blev överansträngd av paddlingen. Som det känns nu dröjer det innan jag kan paddla, cykling däremot hoppas jag på till helgen. Dock inte på racern, där hamnar handen i fel vinkel.
  • Foten: Foten blir bättre varje dag men visst är jag lite orolig. Det känns inte som något i leden utan mer i skelettet. Läser jag på nätet låter mina symptom som stressfraktur i lilltå-benet. Men förhoppningsvis är det inte så illa utan symptomen försvinner om jag vilar från löpning en vecka till.
  • Knät: Har faktiskt ingen aning, måste nog springa för att veta hur status är med knät.

Jag har inget emot att vila ett tag men det vore skönt att veta hur länge jag måste vila. Jag skulle verkligen vilja ställa upp i SM-klassen i Göteborg om 2,5 veckor. Men jag har ingen att tävla med och att jaga tag på någon när jag inte ens vet om jag blir hel är lite svårt….

Av Emma - 1 september 2010 07:10

Efter en månads ledighet från bloggen så kommer här en tävlingsrapport från Polar Adventure Race. Det var min första tävling över 10 timmar och jag var rejält nervös innan start. En vecka innan start hade vi koll på det mesta och dessutom tränat ihop oss en del, då kommer bakslaget. Vår starkaste kille samt navigatör fick lämna återbud pga av sjukdom. Efter lite letande hittade vi Fredrik som ställde upp med kort varsel, himla tur för oss annars hade jag fått sköta kartan…. Efter våra förutsättningar tyckte jag att vi gjorde en bra tävling, vi kom 10a av 16 startande lag och 12 fullföljande. Det var mitt livs jobbigaste dygn och vill ni läsa den långa varianten så kommer den nedan.

Sträcka 1:

Stads OL ca 10 km inkl. luftmadrasspaddling i strömmen, simning och hinderbana i Karlberg.

Starten går i Berzeliparken och där finns fullt med multisportkompisar från klubben, roligt. Vi börjar självklart i ett högt tempo och jag ligger på lina bakom Björn. Efter dryga 10 minuter kommer vi strömmen där vi ska paddla luftmadrass runt riksdagshuset. Jag var lite orolig för detta moment innan start, hur skulle jag orka paddla uppför strömmen och dessutom ta mig över hindret som fanns på vägen? Alla farhågor var som vanligt överdrivna, denna sträcka var roligast på hela tävlingen! Det gick bra för mig men Fredrik hade lite mer problem med sina handpaddlar så vi fick vänta in en stund längst upp i strömmen.

Efter luftmadrasserna fortsätter löpningen i Gamla Stan, simning över till Tegelbacken (brevid Vasabron) och sedan löpning ut till Karlberg. Jag hade inte kunnat klara ett enda hinder i Karlberg utan grabbarna – de verkligen hjälpte mig både upp och nerför alla hinder. Jag tyckte vi hade ett väldigt bra sammarbete!

Sträcka 2:

Kanadensarpaddling, ca 14 km.

Vi startade vid Karlberg och skulle paddla ut till Hässelby via Drottningholms slott. Vi har inte kunnat paddla ihop oss inför tävlingen med vi tror att vi kan vara jämna om jag/Björn paddlar den lite långsammare Whitewater kanoten och Mattias/Fredrik paddlar den lite snabbare Limit-kanoten. Vi hade fel, jag och Björn var mycket snabbare. Vi testar koppla in draglina vilket inte alls fungerade = vi tappade några minuter till. Efter halva sträckan byter vi, dvs jag/Mattias paddlar Limit och Björn/Fredrik paddlar Whitewater. Nu blir det bättre, vi paddlar totalt sett fortare och är jämnare. Fortfarande har jag lyckats med att sitta den lite snabbare kanoten så denna sträcka blir den lugnaste sträckan för min del. Tror vi tappade ca 10-15 min på att vi inte satt med rätt sammansättning från start.

Sträcka 3:

OL från Hässelby ut till Järfälla, ca 14km.

Det var inte helt lätt orienterat på 1:50000-dels kartan. Jag tycker vi klarar sträckan ganska bra men tappar ändå 2 placeringar på lagen som var strax bakom oss. Björn drar mig uppskattningsvis ca 2/3 av sträckan. Benen känns fortfarande helt ok, det är inte totalt stumma ännu…

Sträcka 4:

Lång MTB på ca 65km.

Här kommer vår andra miss i tävlingen – jag borde ha haft ett kartställ på cykeln. Stora delar går där jag har lite lokalkännedom, nu försöker jag hjälpa Fredrik på kartminne men en karta hade givetvis varit bättre. Det är rätt svårnavigerat i mörkret och vi cyklar långsamt till en början. De sista 2-3 milen av cyklingen hittar jag utan karta och vi kan för första gången cykla på utan att stanna för kartstopp. Jag känner mig ganska stark, hjälper till att ligga först emellanåt men får också använda linan ibland. På en av dessa delsträckor är vi 2a, bara slagna av Sweco/FJS, det hjälper att ha lokalkännedom J. Sträckan slutar uppe på Väsjöbacken, ca 500m från mitt förra hem. Under sträckan hinner jag tänka att långa tävlingar är nog min grej – den tanken skulle jag inte ha tänkt…

Sträcka 5:

OL i Rösjöskogen.

Här dör mina ben, jag stapplar runt hela sträckan och känner att långtävlingar ska jag ALDRIG köra igen! Björn drar emellanåt och jag hjälper Fredrik med kartan. Känner mig pigg i huvudet trots att kroppen svarar så dåligt. Vi avslutar sträckan med att ta oss uppför hela skidbacken på nytt….

Sträcka 6:

MTB tillbaka till stan via Järvafältet och Kista, ca 25 km.

Första kontrollen kan jag återigen guida till utan karta, skönt. 2a kontrollen tar Fredrik via kartan, vi missar lite men reder ut det hela. De två sista guidar jag till igen. Benen stumnar även på cyklingen och vi längtar till nattvilan!

Nattvila

Vi kommer in ca 06:15 och ska starta kl 09 igen. Det blev inte så mycket vila men jag hann sova drygt en timme. Innan sömnen försöker jag äta men det går inte så jag häller i mig 2 st Gainomax istället. Sätter på mig torra kläder och kryper ned, det enda som inte är bra är att det redan blivit ljust. Ber en stilla bön innan sömnen att kroppen ska kännas bättre vid omstarten.

Efter sömnen gör jag ett nytt misslyckat försök att äta. Det blir en till Gainomax och nästen en hel dubbelnougat.

Stäcka 7:

Löpning ca 1,5km + paddling ca 20km.

Löpningen ner till paddlingen går trögt, det känns inte alls att vi fått vila. Jag blir inte dragen vilket många andra tjejer blir men mina ben var ganska glada att slippa tvingas upp i ett högre tempo J

Paddlingen börjar med att Fredriks roder strular så de flesta lag paddlar ifrån oss. Från kontroll 1 kopplar Fredrik in sig på lina efter Björn. Jag får klara mig själv och jag blir genast långsammast i laget. Försöker utnyttja Mattias våg men han har svårt att anpassa sig till mitt tempo men efter ett tag fungerar det bättre. Vi möter inga stora båtar, det som vi tränat på 2 veckor tidigare! Jag saknar vågorna, ville ha lite mer stökigt vatten. När det blev stökigt var jag snabbast i laget och slapp ta i så himla mycket. Sista biten in till Hammarbybacken är så jobbig men jag försöker tänka på att det inte alls är lika jobbigt som att springa!!

Sträcka 8:

Löpning ca 14km + Sky View Challange

Vi börjar gående uppför Hammarbybacken och sedan brant nerför, mina två värsta grenar. Jag är så trött och börjar dessutom få ont i höger fot. När vi kommer till globen får vi en mycket välbehövlig vila. Jag köper ett Wienerbröd och det han väl aldrig varit så gott som nu. Mattias kämpar på Globen och vi andra vilar. Efter Globen börjar löpningen tillbaka. Vi är trötta alla 4a, säger knappt ett ord men lunkar vidare. Det är konstigt att man kan fortsätta springa fast vi är så trötta. Min fot (undersidan och strålning upp i vristen) gör bedrövligt ont! Vid varje isättning med foten hugger det och jag har nära till tårarna. Försöker fokusera på annat än smärtan men det är svårt. Jag är också trött men smärtan i foten är värst.

Sträcka 9:

Teknisk MTB, 12 km

Vi kommer in till TC och speakern och alla andra vi känner tjatar om att vi ska skynda oss, vi kan plocka flera lag om vi är snabba. Jag har lust att be dem alla hålla käften, det enda jag kan tänka på är att ta mig i mål, öka tempot är inget som ens finns som alternativ. Foten slutar tack och lov att göra ont när jag cyklar, vilken befrielse! Till en börjar fegar jag ur på allt (mycket beroende på tröttheten) men på slingan går det tillslut lite bättre. Backarna är många och branta men jag segar mig uppför dem. Vi kommer ikapp Swecolaget som vi varit jämna med hela tävlingen, det känns bra att jag inte är sämst av alla tävlande på att cykla tekniskt! Efter maskinbacken rullar vi ifrån Sweco och har 2-3 min lucka ut på sista löpningen.

Sträcka 10:

Snitslad 7 km löpning.

Självklart går löpningen upp och ner, upp och ner. Jag har bytt skor och foten gör inte lika ont, nu har jag problem med ett knä i stället, knät tillåter inga löpningar i nerförsbacke. Själv är jag också toktrött och Fredrik drar mig på denna sträcka. Vet inte var Fredrik fick alla krafter ifrån men linan är helspänd! Jag blir omkulldragen två gången när det är obanat och efter det inser Fredrik att han måste ta det lugnare när vi inte är på de platta stigarna. Jag orkar/hinner inte lyfta på fötterna helt enkelt. Efter en låååång tid (känns det som) kommer vi tillslut i mål. Sweco hinner inte ikapp vilket känns bra. Målgången känns underbar!

Efter målgång:

Efter en lång dusch kommer jag tillslut ut och möts av Stefans fru som tagit med sig vin till mig, så himla snällt. Jag blir säkert dömd av samtliga multisportare på plats att jag är oseriös men Polartävlingen var årets stora mål och jag har liksom inga andra tävlingar inplanerade för resten av året. Jag vet redan vid målgång att jag är så pass skadad att måste vila ett tag och vin är gott! Vid mitt första glas får jag sällskap av Hanna, vid det andra glaset får jag sällskap av Maria. Markus packar ihop sakerna och jag dricker vin, bra fördelning J Jag nöjer mig med 2 halvfulla glas, äter en pizza när jag kommer hem. Sedan sover jag 12 härliga timmar natten till söndagen. Helt utpumpad men lycklig för att ha genomfört min första långa tävling!!!

Av Emma - 5 augusti 2010 13:42

Japp, det var hela 20 timmar vi tillbringade ute på banan under oringen. En ganska hård träningsvecka med andra ord. Totalt blev vi slagna med 100 min av det norska laget vann vår klass. Det tycker jag ändå inte är så mycket. Om jag jämför med en vanlig cuptävling så räknar jag och Markus med att vara ca 60 min efter de bästa, då är vi totalt ute i 6-7 timmar. Nu blev det allstå 100min för mig och Robban men då var vi ute i 20 timmar.... Hoppas inte Robban är allt för avskräckt från multisport i framtiden, det blev mycket logistik under veckan även om Acron-Olle underlättade det rejält för oss när han transporterade vår kanot till etapp 4 och 5! Det jag tar med mig från veckan är att vi faktiskt hängde med bra på löpningen, det är i de andra grenarna som de bästa drar ifrån oss.

Om 3 timmar ska Oslolaget samlas och packa alla ihop alla saker. Tidigt imorgon åker vi till Oslo och på kvällen går startskottet. Jag har köpt sjuklig mängd med godis, gainomax, energidryck och gel, vet inte när jag ska hinna få i mig allt :-) Håll tummarna nu, denna tävling är längre än jag någonsinn genomfört!

Av Emma - 2 augusti 2010 23:42

Oringen slutade så samma sätt som den började, jag och Robban kom 4a även de avslutande två dagarna. Jag slapp dock undan flera getingstick vilket jag är glad över!

Semestern har nu fortsatt nere i Strömstad där vi hälsar på kompisar. Igår skulle jag träna paddling i vågor och vilken träning det blev. Rakt ut i hamnen i Strömstad, det både blåste samt gick en massa båtar. Men av någon konstig anledning kände jag mig väldigt stabil. Visst jag kunde inte paddla på för fullt och visst fick jag stötta med paddeln en del men detta var verkligen ett steg framåt. Förstår egentligen inte hur jag vågade paddla tvärs igenom hamnen men det gick bra. Markus som skulle paddla Helens tracer fick däremot göra ett långt lyft för att komma förbi, han längtade nog efter sin TT…

Annars handlar veckan mest om uppladdning inför C2 Oslo. Jag kommer åka hem på onsdag för att sedan ägna hela torsdagen åt packning och handling. Det känns som om Oslo blir en bra tävling, hoppas det stämmer.

Av Emma - 28 juli 2010 08:47

Efter 3 dagar, 4 tävlingar, 3 jordgetingstick och en blå lös tånagel så är det äntligen vilodag! Min kropp fullkomligt skriker efter vila. Alla ni som känner mig väl borde också veta hur jobbigt det var att springa etapp 3 när vi fick höra att det fanns jordgetingar i skogen. Men jag överlevde mina 3 första stick rätt bra faktiskt :-) Knappt några märken efteråt.

Tävlingarna har varit ganska roliga trots våra 4e platser, de andra 3 lagen är bättre än oss helt enkelt. Vi hänger med bra på fot-orienteringen men det räcker inte att ha en bra gren i Elit-mixklass, så är det bara….

Igår var det faktiskt den jobbigaste dagen. För det första var det 3e dagen och kroppen var mör, vi skulle dessutom tävla 2 gånger (spint på kvällen) och etappen var mycket jobbigare än vad etapplängden säger. Jag mådde illa innan start och undrade vad min kropp skulle säga. Dag 3 kändes som den enda dagen där vi skulle kunna ha en liten chans att slå någon av topp 3 lagen. Så vi spände bågen och körde på allt vi hade på de inledande 9,5 km orientering. Jag var så trött emellanåt och terrängen var bedrövlig att springa i. Robban drog och orienterade bra så det räckte till en ledning efter orinteringen men den var väldigt knapp framför Polarpuls. Ut på cyklingen tänkte vi hänga Polarpuls men efter ett dike och växelkrångel på min cykel drog de ifrån på första sträckan. De ville ju naturligtvis bli av med oss och tryckte på allt de hade och då orkade vi inte komma ikapp. Halva cyklingen går bra men sedan dör vi. På slutet av cyklingen blir vi passerade av det 3 laget och vi inser att det blir en ny 4e plats. Det var i alla fall kul att vi försökte och att slå cupledarna (Norrmännen) på deras bästa gren (fot- OL) det är inte fy skam ändå!

Dagen avslutades med att vi skulle köra en mulitsport sprint mitt i centrala Örebro framför storpublik och storbildsskärm. Hur jag fick kroppen att röra sig är ett mysterium. En ny fjärdeplats men det var roligt!

Är någon nyfiken på resultaten så finns de på :

http://www.oringen.se/resultat.4.39a60313129a34fc2c580006558.html eller sträcktider på:

Vi tävlar i Oringen Multi elit mix.

Av Emma - 24 juli 2010 22:08

Eller? Hur ska man kunna veta om man fått med allt? En låda för separata C2-saker som inte behövs vid oringen. En massa grejer till Oringen, både till mig och Robban. Kläder för både regn och sol, kläder för semester i Strömstad, kläder för träning i strömstad, kajak och Acron på taket, löparskor för asfalt, skog och blandad terräng, inlines..... Jag tror ni börjar fatta mängden av packning.

Jag är nervös men förväntansfull, det ska bli kul att tävla imorgon! Vi åker tidigt så imorgonbitti lär jag vara mindre sugen :-)

Av Emma - 23 juli 2010 23:28

Äntligen, nu kommer min andra semester! Semesterveckan på Gotland har nu följts av en jobbvecka i Stockholm. Men på söndag (väldigt tidigt) bär det iväg mot Oringen och 2 veckors semester! Det ska bli kul att ställa upp där för 3e gången och att det dessutom blir det långa klassen vilket gör det ännu roligare. I fjol var det bara ett lag som fullföljde hela veckan, i år är vi 5 lag som står på startlinjen:-)

Men trots att Oringen snart startar så finns det mera tävlingar som tar en hel del av mitt fokus. Den 6-7 augusti ska jag vara med på C2 (City Challenge) Oslo, http://www.citychallenge.no/2010/default.asp Det är en hel del planering och inköp som ska göras till dess och med största sannolikhet kommer jag inte hem mellan Oringen och Oslo, dvs all packning måste ske imorgon! Ikväll har jag provat att paddla kanot med 3 personer och paddla luftmadrass, båda spännande inslag som kommer bli verklighet i Oslo. Lite orolig är jag såklart också, hur ska jag klara av denna långa tävling? Eftersom en person får vila varje delsträcka kommer det innebära högt tempo hela tävlingen. Vår plan är iaf att jag ska slippa cykla teknisk cykling vilket jag gläds åt. Däremot måste jag vara med på minst en inlinessträcka vilket känns lite läskigt. Men någon gång måste jag börja övervinna mina rädslor, det börjar helt klart bli dags vid 31 års ålder :-)

Av Emma - 18 juli 2010 21:19

Träningsresa var det tänkt som men som vanligt när jag är på Gotland så blir det rätt lite träning. Jag kommer så snabbt in i semesterlunken och sedan har jag svårt att ta mig ur den!

Men jag ska verkligen inte klaga på denna semester – jag har aldrig upplevt bättre väder på Gotland! 25-30 grader varje dag och strålande sol. Det enda undantaget var igår då ett åskoväder drog in och gjorde alla utomhusaktiviteter omöjliga.

Som vanligt har vi även orienterat på Gotland, dock bara 3 av de 5 dagarna som fanns tillgängliga. Det har varit sjukt varmt och jag har gjort en massa klantiga missar. Den värsta kom när jag läste fel på kontrolldefinitionen och letade efter min kontroll på 2 olika åsar när kontroller fanns i sänkan däremellan….. På 2-dagarns räckte dock min usla orientering till seger i motionsklassen. Motionsklassen har lagom svåra banor till mig men det finns inget motstånd vilket är synd.

Kajakerna har också varit med även om det blåsigt för mycket vissa av dagarna för att kunna paddla vid stranden. Då har det mer blivit övning på att simma med kajak och tömma ur den. I fredags kunde vi dock njuta av paddling i en grund vik (man bottnade i stort sett överallt) och skulle vi ha ramlat i vattnet så var vattentemperaturen 27 grader varmt. Dock så såg inte sjögräset så inbjudande ut :-)

Under semestern har jag och Markus också kommit fram till att vi inte ska starta korta multisportklassen på Oringen. Ingen av oss är egentligen så sugen på en 3:e repris i kort klass. Markus kommer springa orientering medan jag troligtvis får köra långa multiklassen med Robban istället. Det ska bli kul men nu måste vi öva lite Acronpaddling. Sist hann vi öva 15 min innan Raid Uppsala och vi hade behövt öva mera…. Våra bästa dagar kommer att vara de som inte innehåller någon paddling.