Alla inlägg den 4 oktober 2009

Av Emma - 4 oktober 2009 19:27

Igår tappade jag helt klart räkningen på hur många gånger vi sprang med lera upp till halva vaderna eller drog cykeln genom lera upp till halva däcken. Vilket regnande det var hela tävlingen, så typiskt! Ena delsträckan på MTB kan jag tänka mig i normala fall hade varit en rolig cykling men igår var den delsträckan misär!


Tävlingen då? Nja ingen vidare prestation från oss igår. Vi kom 6a hela 20 minuter efter Team Svennesson (de som jag och Anders spurtslog på STAR). Men det fanns faktiskt en ljuspunkt med tävlingen, flera ljuspunkter från mitt perspektiv :-)


Paddlingen

Vid starten undrar Markus om jag fryser, hela vår kanot skakade i takt med mina skakningar och regnet öste ner. Gemensam start i vattnet är alltid nervöst men vi kom i väg bra och kunde sluta oroa oss efter några minuter. Paddlingen gick helt super, vi kände oss starka och stabila i vågorna och vi låg 2a hela paddlingen. Markus styrde oss spikrakt och jag kunde bara mata på. Vi var endast 1.45 min efter Olof/Petra vilket verkligen är rekord för oss!


OL 1

Vid 2 a kontrollen ska Markus fira sig ner för ett stup och jag följa en snitsling ned. Jag får Markus vätskebälte, draglina + karta och kompass med mig och det blev inte lätt. Vid ett ställe var jag tvungen att åka kana på rumpan och på ett annat stället använda ett rep för att ta mig nedåt. Resultatet blev att jag någonstans tappade kompassen i leran :-( Annars gick denns sträcka helt ok, jag kände mig stark och Markus drog endast i några uppförsbackar. Det var härligt att få springa, det var hela 2 veckor sedan!!


MTB-O

Pga av all lera var cyklingen tung, mycket släpa cykel genom alla leriga ställen och djup lera dessutom. Förrutom ett vägval där vi gör ett nybörjarmisstag (kollar inte på höjdkurvorna!) så tappar vi inte många minuter och detta är ju redan på förhand vår sämsta gren. Inte så mycket att säga om.


OL 2

Jag är öm i knät redan i starten och blir orolig att det kommer att komma en huggande smärta men som tur är så stannar det med lite ömhet! Däremot går Markus helt slut på energi. Han missar på orienteringen vilket aldrig brukar hända på multisport och det går rätt långsamt. Vet inte heller hur mycket han saknade kompassen. Jag känner mig relativt stark förutom sista kilometern då det är min tur att ta slut på energi....


Ljusglimtarna från mitt perspektiv:

- Paddlingen!

- Humöret. Jag tappade aldrig humöret trots allt regn och lera. Jag tyckte det var kul hela tävlingen igenom fastän vi inte slogs om placeringarna i toppen. Det humöret måste jag fortsätta att hitta!

- Formen. Jag kände mig ganska stark igår i alla grenar. Hade Markus haft samma form som på Oringen hade visserligen allt gått snabbare och jag blivit tröttare = kännt mig svagare.


Dessvärre har jag ont i knät idag, trots Diklofenak (inflammationshämmande) förra veckan, naprapatbehandlingar, stretcning och löpvila i två veckor. Tråkigt!


2 saker har vi lärt oss av Göteborgresan: Jag ska inte få hålla i kompassen och Markus ska inte packa. Resultatet blev ju en borttappad kompass och inga camelbacks att drick ifrån under tävlingen....

Ovido - Quiz & Flashcards