Alla inlägg den 31 oktober 2009

Av Emma - 31 oktober 2009 18:50

Ja, hur laddar man för en orienteringstävling när allt egentligen hänger på hur bra eller dåligt jag kommer att hantera kartan? Imorgon ska jag köra Höstlunken http://www.snattringesk.se/web/page.aspx?pageid=73582 tillsammans med Carro. Tävlingen är en patrulltävling dvs man tävlar flera tillsammans (2 eller flera). Det är också en extra lång tävling, för damklassen innebär det 10,6km (fågelvägen). Jag och Carro laddar mao för en relativt lång runda i skogen så vi tar  både camelback, bars och en draglina med oss. Appråpå draglina har jag frågat många orienterare om draglina är tillåtet på en patrulltävling -de flesta tror att det inte är tillåtet. Nu har dock tävlingsledaren sagt att det är tillåtet så jag och Carro tar med en. Däremot kan det bli svårt att använda den eftersom Carro är den starka av oss två (dvs borde dra mig) men jag ska ha huvudansvaret för kartan = jag kommer ramla om jag blir dragen. Kanske kan vi koppla på den så fort vi är på stig eller väg för att sedan koppla loss där det är obanat och jag behöver läsa kartan noggrannare? Vi får se hur det blir :-)


Markus nobbade jag till denna tävling. Jag har ägnat hela säsongen åt att följa hans rygg och det jag tycker är roligast är faktiskt att själv få läsa kartan. Carro blir perfket att tävla med, vi kan hjälpas åt på kartan hela vägen och kommer nog oavsett hur det går att få en toppendag i skogen imorgon!

Ovido - Quiz & Flashcards