Alla inlägg den 10 oktober 2009

Av Emma - 10 oktober 2009 22:04

Idag bar det av till 25manna i Jordbro, kl 9 åkte vi hemifrån och kl 18:20 var vi hemma. En lång dag med andra ord. Markus skulle vara där till kl 10 (start kl 11 eller senare) och jag sprang sista sträckan för Täbys tredje lag vilket innebar en omstart kl 16. Lite nervöst var det, fast det skulle finnas många löpare att hänga så var det ändock en blå bana som kan ta låååång tid för mig att komma igenom om jag skulle bli ensam i skogen.


Man startar från växelplanket och jag är nästan längst bak (pga av det höga startnumret). Detta innebär att jag fastnar rätt långt bak i trängseln redan från början. Sedan händer det som gör att jag undrar om jag har dålig syn, jag letar och letar efter starttriangeln men jag har så himla svårt att hitta den. Vågar inte bara gå med alla andra (det fanns några till sträckor som startar samtidigt) ser en SIK-tjej ska vara bra på att orientera och hänger henne när hon svänger av från stigen från alla andra. Vägvalet var inte det bästa, upp och ner för en ganska stor höjd - jag skulle ha gått om mer folk på att springa runt.... Sedan följer jag ett stort led av löpare genom skogen från 1an, försöker springa om överallt där det går, de flesta tjejer som startat omstart på 25manna är ganska långsamma. Ett tag till 2 an har jag ingen som helst aning om var jag är utan litar blint på ledet. Vid femte kontrollen bommar "mitt gäng" och alla som varit ännu långsammar kommer ikapp och det bildas dessutom kö till stämplingen. Men jag ska inte klaga, hade jag varit ensam i skogen och behövt orientera själv hade allt tagit mycket längre tid!


Mellan kontroll 6 och 7 är det varvning och en lång löpsträcka och jag går om en massa tjejer och det känns jätte bra! Plötsligt är jag först i min klunga och går nästan rakt på nästa kontroll men är för snabb på slutet och bommar, alla kommer ikapp igen...


Men att starta masstart var ändå väldigt roligt och en nyttig erfarenhet och att få känna sig löpstark var bra för självförtroendet. Dessutom kände jag inte av knät någonting! Om det blir någon nästa gång ska jag rusa mer i början så man förhoppningsvis kan få häng på bättre tjejer! I mål var jag trött efter en spurt - mot mig själv, synd att målrakan blev en sträcka i ingemansland.

Ovido - Quiz & Flashcards