Alla inlägg den 18 oktober 2009

Av Emma - 18 oktober 2009 17:40

Igår var det dags för Raid Uppsala, årets sista deltävling i svenska cupen. Jag skulle tävla med Robban och fredagens övning i kanoten var lite vinglig så jag visste inte riktigt hur det skulle gå. Vi skulle tappa på kanotsträckan, men frågan var hur mycket? Om Team Svennesson skulle vinna, skulle vi tappa andra platsen i cupen. Om Svennesson skulle komma tvåa var vi tvungna att vara minst trea.


Paddling

Starten innehöll ingen prolog utan vi skulle bara runda startfållorna, in i kanotfållan och sedan bära kanot ca 150 m där vi t.o.m skulle göra vår första stämpling innan paddlingen. Jag och Robban rusar så mycket vi bara kan (fastän långklassen bromsar oss) och vi kommer tack och lov ner som tredje lag och vi slipper kaos både vid ilägget och stämplingen.


Paddelsträckan går riktigt bra! Jag sitter fram och försöka bara mata på så mycket jag orkar och Robban sitter bak och får både paddla och styra. Vi kommer upp från paddlingen som femte lag 4,05 efter täten.


Orientering

Äntligen får jag springa, en hel vecka sedan sist! Detta kanske är min nya grej, aldrig träna löpning så jag kan känna ett lyckorus på varje tävling :-)

Robban sköter kartan, tempot och drar mig till och från i linan. Han spikar kontrollerna förut en liten omväg och vi går upp till 3e plats, endast 37 sekunder från täten. Min kropp och löpform känns bra och såvitt jag vet verkar Robban också pigg. Det är kul att speakern t.o.m uppfattar att gjort en riktigt bra sträcka vid växlingen!


MTB-O

Robban säger direkt efter tävlingen det som de flesta brukar säga ”du måste bli snabbare i skogen”. Men förutom mot de slutliga vinnarna så gör jag en ok sträcka. Det är inte så jätteteknisk cykling utan det är emellanåt leran som gör att det går långsamt och är jobbigt. Men visst när vi kommer in till växling är jag ganska trött medan Robban är pigg. Mkt stigcykling där man inte kan ligga i lina eller få hjälp med vinden brukar betyda att tjejen är trött och killen pigg.


Bike & Run

Första kontrollen håller jag på att missa när jag sätter fart mot 2an men Robban hinner stoppa mig :-) Både till 1an och 2an springer Robban medans jag cyklar. Cyklingen till 2an innebär att vi tar olika vägval och jag får cykla en ganska lång sträcka och det känns att Robban har kortare ben än mig (vi använder hans cykel)… Vid 2 an lämnar jag cykeln och börjar springa till 3an, mina ben är helt döda och jag blir riktigt orolig för hur avslutningen ska gå. De sista kontrollerna turas vi om att cykla/springa och sträckan känns helt ok, vi är nästa ikapp 2orna (som är Team Svennesson).


OL

Den sista korta OLen startar rakt upp för åsen. Nu är linan ganska spänd :-) Vid växlingen fick jag reda på att cupplatsen är säkrad, ledarna har en stor ledning och bara vi minst behåller tredje platsen så är det lugnt! Men givetvis försöker vi gå ikapp Svennesson som bara är 40 sekunder före. Men spurtstriden uteblir, vi går om dem utan att veta om det. På slutet av banan finns en lång raksträcka och vi ser dem inte, nu misstänker vi att vi är före. Robban är urstark och svankryggen ömmar av draglinan.  Mot sista kontrollen ropar Markus att vi ligger före och efter det känner jag mig inte lika trött längre.  I mål är vi knappa 50 sekunder före :-)


Så säsongen slutar med en 2a plats och en säkrad 2a plats i totalen. För dagens andraplats vinner vi en ful ryggsäck medan vi får riktigt bra priser för andra platsen i svenska cupen – det hade vi inte räknat med! Jag hade en rolig och bra dag i skogen och jag hoppas att Robban kommer tävla multisport mera, han skulle bli grym om han satsade på det. Tack för att du drog runt mig Robban och hjälpte oss att behålla andra platsen i cupen!


Just det i torsdags hade jag ett totalt järnsläpp, mitt första multisport år var försvunnet. Nu har jag tävlat med Rikard, Markus, Helen, Hanna, Anders och Robban :-)

Ovido - Quiz & Flashcards