Alla inlägg den 22 april 2009

Av Emma - 22 april 2009 20:58

Hela denna vecka går bara ut på en enda sak – tävlingen på lördag http://www.skaneadventure.nu/

I måndags cyklade jag till jobbet för att kunna avsluta med lite MTB i Hagaparken. Stigarna i Hagaparken passar mig, det är lätta tekniska men man får ändå känslan av att cykla i skogen och det har jag inte gjort på hela vintern. Passet hade bara ett enda syfte = få upp självförtroende inför lördag m.a.p skogscykling.

Igår, tisdag, körde jag och Markus paddling. En 5 km runda dvs samma sträcka som paddlingen kommer att vara på lördag förutom att vi ska paddla 5 km vid två tillfällen på lördag :-) Paddlingen är också den gren som jag har högst förhoppningar på. Förhoppningsvis ska vi få märka att vi har haft möjlighet att träna lite paddling. Det känns iaf mycket bättre att paddla nu än t.ex första paddelpasset i år.

Efter paddlingen tränade vi lördagens första gren. Vad är ett lagom tempo för 4 km löpning som efterföljs av 3 timmars tävlande? Är det mjölksyra tröskeln som gäller eller ska man ligga på samma puls som rekommenderas på t.ex en halvmara? Både jag och Markus körde dessa 4 km på en puls runt 185, dvs strax under mjölksyra tröskeln. Jag vill gärna ta i så att linan slipper vara spänd men det är ju inte det jag ska eftersträva. Det är meningen att Markus ska dra, han är mycket starkare än mig! Vi konstaterade i.a.f att vi ska pulsklockorna på oss på lördag för vi vill inte spränga oss totalt bara för att tävlingsmänniskorna i oss kommer att vilja rusa iväg! Skillnad om löpningen bara var 1-2 km men nu ska vi hålla i 4 km innan vi får ”återhämta” oss i kanoten.

Lördagens bana:

Etapp 1:  Trailrun, snitslad löpning, 4 km (ca 20 min)

Etapp 2:  Paddling, banpaddling, 5 km (ca 40 min)

Etapp 3:  MTB, snitslad cykling, 11 km (ca 30 min)

Etapp 4:  Paddling, 5 km (ca 30 min)

Etapp 5:  MTB-orientering, 9 km (ca 30 min)

Etapp 6:  Orientering, 7 km (ca 40 min)

Ovido - Quiz & Flashcards